Extrem de multi designeri au parasit Romania, in ultimii ani, si acum ei lucreaza in companii si organizatii multinationale, in conditiile in care designul a devenit, inca de acum cativa ani, principalul factor de succes in cucerirea pietelor internationale.
Faptul a fost semnalat in cadrul primei conferinte avand ca tema -Ideile vand – Designmanagementul si succesul de piata-, care s-a desfasurat saptamana trecuta in organizarea World Trade Center Bucuresti. Participantii – reprezentanti ai unor companii, organizatii si institutii de invatamant superior cu profil de design – au evidentiat in primul rand dezvoltarea exponentiala pe care a cunoscut-o piata de design in ultimii ani, dar si situatia mai putin favorabila din tara noastra in acest domeniu.
Pleaca ai nostri, vin ai lor!
-Cei mai multi dintre tinerii studenti sau absolventi ai facultatilor cu profil de design nu au gasit in Romania conditii adecvate pentru a-si pune ideile in aplicare, asa cum se gasesc in exterior-, ne-a declarat arhitectul Alexandru Ghildus, decanul Facultatii de Arte Decorative si Design din cadrul Universitatii de Arta Bucuresti. El a mai spus ca -ideile nu se protejeaza pe nici un palier, cu atat mai putin in ceea ce priveste designul, unde materialul de lucru este foarte important-. Pe de alta parte, -designerii care s-au lansat pe piata romaneasca au fost adesea pusi in situatia de a fi in acelasi timp creatori si manageri ai propriilor aplicatii-. Altfel spus, in conditiile in care marile companii multinationale au personal specializat (si bine platit) pentru a dezvolta concepte noi de cucerire a pietei, designerii romani sunt obligati ca, pe langa lupta cu aceasta concurenta puternica, sa infrunte si greutatile specifice conducerii unei afaceri pe cont propriu.
La randul sau, decanul Facultatii -Tibiscus- din Timisoara (unica institutie particulara de invatamant superior cu profil de design din tara noastra), Adrian Marian, a semnalat aparitia unui nou fenomen in domeniul formarii specialistilor: romanii din diaspora vin in Romania si invata designul, cheltuind cu scolarizarea sume de cateva ori mai mici decat in Occident. -In timp ce, la Timisoara, anul de studii se plateste cu mai putin de 600 euro, in Franta costa 15.000 euro, in SUA – 24.000 euro, iar la Londra (-Domus Academy-) – 25.000 euro-, a exemplificat Adrian Marian. El a mai precizat ca, dupa terminarea studiilor, cei mai multi absolventi pleaca din tara, dar exista si cateva -cazuri fericite- care au reusit sa-si dezvolte abilitatile fie pe cont propriu, fie ca angajati ai unor companii de prestigiu.
Intreprinderile privatizate – marci de prestigiu facute cadou
Interventia designerului Adrian Gongea in cadrul conferintei -Ideile vand- ar trebui sa-i puna pe ganduri pe mai-marii privatizarii romanesti, fie si abia acum, in ceasul al 11-lea. -S-au vandut firme recunoscute pe plan international; de fapt, cumparatorii au luat gratis respectivele marci de prestigiu, pe cand toata lumea reclama subevaluarea activelor corporale ale respectivelor intreprinderi-, a spus Gongea. El a avertizat ca -Romania e pe cale sa ramana in urma concurentei internationale, mai ales ca firmele straine incep sa-si bazeze politica de piata pe designul de produs-.
-In special, in conditiile globalizarii, designul este o arma concurentiala redutabila, datorita atat influentei estetice in decizia de cumparare a unui produs, cat si flexibilitatii tehnologice pe care o presupune. In tarile dezvoltate, explozia designului s-a datorat constientizarii in randul managerilor a faptului ca ideile vand, ceea ce a determinat o reconsiderare a designului ca pondere in managementul strategic al firmelor-, a mai precizat designerul.
Coreea are 30.000 de scoli de design
Coordonatorul sectiei de Design din cadrul Uniunii Artistilor Plastici, Ioana Avram, a conturat stadiul de dezvoltare al Romaniei din punctul de vedere al designului printr-o simpla comparatie: -In Coreea functioneaza 30.000 de scoli de design, in timp ce in tara noastra nu avem nici macar 30.000 de designeri-… Chiar si in aceste conditii, -piata romaneasca continua sa-i ignore pe absolventii invatamantului nostru, desi este cat se poate de clar faptul ca firmele nu vor mai putea trai exclusiv din productie-, a subliniat Ioana Avram. -Pana acum nu s-a preocupat nimeni de ceea ce se numeste produs propriu, am executat diverse produse, dar principala valoare incepe sa fie mintea creatoare. Australia, India si tarile asiatice produc inteligenta, intelegand ca aceasta este o mare oportunitate-, conchide delegatul Uniunii Artistilor Plastici.