Ieri, la Institutul Francez din Bucuresti, in cadrul unei conferinte de presa, a fost prezentat de catre organizatori Festivalul International de Film de la Cluj, aflat anul acesta la a doua editie, apreciat de E.S. Marc Colombani, directorul institutului, drept -singurul festival de film profesionist din Romania-. Organizat de Asociatia Film XXI, infiintata in 2001 cu scopul de a sprijini tinerii cineasti romani si de a promova si distribui in Romania valorile cinematografului european, festivalul a cunoscut dupa prima sa editie ecouri foarte favorabile si in tara, si chiar peste hotare. O dovada in acest sens este prezenta in Comitetul de Organizare a actualei editii, alaturi de Tudor Giurgiu, autorul unor scurt metraje premiate la festivaluri din Sao Paulo, Dakino si Rotterdam sau al unor clipuri publicitare si muzicale, si a criticului Mihai Chirilov, membru in juriul FIPRESCI al festivalului de la Hong Kong (2000) si Goteborg (2002) si curator al Festivalului de Film Britanic (1999 – 2001), a coordonatorului -Industry Office- din Rotterdam, Rik Vermeulen. De asemenea, Festivalul de Film din Rotterdam si Academia de Film din Berlin au oferit consultanta si sprijin in selectia si obtinerea filmelor ce vor fi proiectate, intre 23 si 31 mai, in trei sali din Cluj: Republica, Victoria si Arta.
Pentru a marca evolutia festivalului de la o editie la cealalta, Tudor Giurgiu a prezentat cateva date comparative. Anul trecut au fost prezentate 43 de filme de lungmetraj si 70 de proiectii in doua sali, anul acesta este vorba despre 70 de filme de lungmetraj, patru de scurt metraj si 145 de proiectii, deci un numar aproape dublu. Schimbarea dimensiunilor a fost dictata de dorinta de a impune Festivalul Transilvania in aceasta parte a Europei si de a oferi publicului si specialistilor ocazia de a urmari ceea ce se petrece pe plan mondial in domeniul cinematografic. Noutatea acestui an consta in Zilele Filmului Romanesc, ce se vor desfasura intre 29 si 31 mai, la care sunt invitati producatori, regizori si reprezentanti ai unor festivaluri internationale, studenti de la scolile de film si in cadrul carora, pe langa proiectii, vor fi organizate workshop-uri si seminarii despre productia de film, despre metodele de finantare, coproductii si scenaristica. Vor fi proiectate pelicule realizate de regizori din generatii diferite, unele dintre ele in premiera absoluta, filme cu implicatii sociale, ca Examen al realizatorului Titus Munteanu, cu o distributie promitatoare (Marius Stanescu, Gheorghe Dinica, Clara Voda, Gheorghe Visu, Coca Bloos, Valentin Uritescu, Alexandra Mutu), Maria de Calin Netzer, care este reluarea pe alt plan a scurt metrajului cu acelasi nume, avand-o in rolul principal tot pe Diana Dumbrava, careia i se alatura Horatiu Malaele, Serban Ionescu, Luminita Gheorghiu, Florin Calinescu, Rona Hartner si Florin Zamfirescu, Tancul de Andrei Enache, al carui protagonist -incearca fara nici un rezultat sa alerteze satul amortit intr-o zi de week-end, undeva intre un bucolic minim reminiscent, un socialism rural si aspiratia entuziasta NATO – UE-, Faraon de Sinisa Dragin, Raport despre starea unei natiuni de Ioan Carmazan si deja cunoscutele 3 pazeste al regizorului Ovidiu Georgescu, Binecuvantata fii, inchisoare de Nicolae Margineanu sau Turnul din Pisa al lui Serban Marinescu. Ar mai trebui mentionata si o comedie, Milionari de week-end, realizata de Catalin Saizescu, cu o distributie ce aduna la rampa multe nume -clasice- ale genului: George Alexandru, Magda Catone, Tudor Chirila, Ileana Stana Ionescu, Geo Saizescu …
Va functiona, in timpul festivalului, si o videoteca cu copii VHS ale majoritatii filmelor romanesti pentru specialistii straini ce si-au exprimat interesul pentru cinematografia noastra.
Regasim si in acest an cele doua sectiuni importante, Competitie, dedicata regizorilor din intreaga lume aflati la primul sau al doilea film, in care au fost selectate 13 pelicule din Austria, Polonia, Romania, Germania, Spania, SUA, Islanda, Franta, Ungaria, Bosnia, Danemarca, Slovenia, Argentina, unele dintre ele premiate deja la festivaluri cinematografice, cum ar fi Blue Moon/ Luna plina de Andrea Maria Dusl, Edi al lui Piotr Trzaskalski, Getting My Brother Laid/ Fratele meu vampirul, singurul film din festival care reprezinta -aceasta obsesie a lui Dracula-, cum l-a prezentat Mihai Chirilov, Parlez-moi d*amour/ Vorbeste-mi de dragoste de Sophie Marceau, Pleasant Days/ Zile senine de Kornel Mundruczo, Shake It All About/ Care cu care de Hella Joof, Slepa Pega/ Punct mort de Hanna A.W. Slak sau Tan de repente/ Hodoronc-tronc de Diego Lerman. Sa mentionam si creatia romanului Radu Munteanu, Furia, cu Dorina Chiriac si Dragos Bucur.
Sectiunea Supernova prezinta titluri importante premiate la festivalurile din anul trecut, dintre care amintim numai 24 Hour Party People, Magdalene Sisters, The Hours sau Spider, sectiunea Umbre cuprinde filme fantastice sau de groaza (Demonlover de Olivier Assayas, Dark Water de Hideo Nakata), Fara limite include filme controversate, provocatoare, ca Spun de Jonas Akerlind sau Ken Park de Larry Clark.
Alte cateva sectiuni noi prilejuiesc intalnirea cu cinematograful nordic, cu noul film francez, cu cinematograful independent american.
Printre evenimente se detaseaza, in sectiunea 3×3, cateva omagii aduse unor cineasti ca Lukas Moodysson (Suedia), Pedro Almodovar (Spania), Lucian Pintilie, ce se alatura aceluia dedicat lui Andrei Blaier, care isi aniverseaza ziua de nastere in tipul festivalului clujean.
Din pacate, nu am putut afla inca numele realizatorilor sau actorilor straini ce vor fi prezenti la Cluj, confirmarile intarziind, fie din cauza apropierii (ca data) de Festivalul de la Cannes, fie din pricina unor oferte prea putin tentante, material vorbind, din partea romaneasca. Le vom afla, in primele zile ale saptamanii viitoare. Iar pentru cinefilii care nu pot ajunge la Cluj, majoritatea peliculelor proiectate acolo vor fi prezentate, imediat dupa terminarea festivalului, in Sala -Elvire Popesco- a Institutului Francez din Bucuresti. Vom reveni.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane