Home Life Trei lucrări de Brâncuși, în retrospectiva aniversară „Armory Show” de la New...

Trei lucrări de Brâncuși, în retrospectiva aniversară „Armory Show” de la New York

DISTRIBUIŢI

Trei opere de artă aparținând sculptorului român Constantin Brâncuși sunt expuse în galeria aniversară „100 de ani de la Armory Show“, al cărei vernisaj a avut loc vineri, la New York.
„Domnișoara Pogany“, versiune în marmură, împrumutată de la Muzeul De Artă din Philadelphia, capul „Muza Adormită“ în ghips și bustul „Muza“ vândut anul trecut la Christie's – obținute de organizatori tot cu împrumut de la colecționarii particulari care le dețin în prezent -, alături de alte peste 100 de lucrări din expoziția originală, adunate din colecții private și muzeale, vor fi prezentate publicului american pe durata următoarelor patru luni, la Muzeul New York Historical Society.
Cele trei opere brâncușiene, realizate în 1912, au făcut parte dintr-un lot de 5 aparținând artistului român, aduse pentru prima dată la New York de organizatorii Expoziției Internaționale de Artă Modernă din 1913, care este considerată drept unul dintre cele mai importante evenimente de artă ale secolului XX.
„Constantin Brâncuși este unul dintre cei mai mari sculptori, el și-a început cariera la Paris, ca sculptor român tânăr, și și-a urmat calea lui, care a dus la acest stil abstract. Nu a fost înțeles de multă lume în 1913, dar, dacă te uiți la 'Mademoiselle Pogany' – este o sculptură minunată, care conferă pace și frumusețe. Este unul din sculptorii mei preferați“, a declarat Marilyn Kushner, curatorul principal al Galeriei.
Expoziția originală, organizată în 1913 de un grup de artiști americani nemulțumiți de stilul comercial practicat în epocă și de rigiditatea Academiei Naționale de Design americane, a strâns laolaltă peste 1.400 de lucrări de artă modernă și avangardistă aduse mai ales din Europa, care în materie de artă era considerată avanpostul modernismului.
Organizatorii au ales ca loc de desfășurare a evenimentului clădirea Arsenalului Regimentului 69 (Armory), situată pe bulevardul Lexington din Manhattan – iar de aici expoziția a rămas cunoscută în istorie drept „Armory Show“.
Astfel, publicul american a putut lua contact pentru prima dată cu picturi și sculpturi realizate în stil postimpresionist, abstract și cubist și grafică modernă. Contactul a fost unul dur, presa vremii luând în derâdere tablourile lui Matisse, Duchamp și sculpturile lui Brâncuși – considerate ciudățenii. Deși operele avangardiste au ocupat doar o mică parte din spațiul expoziției, interesul vizitatorilor a fost captat imediat de acestea. Două obiecte au fost cele mai controversate și au rămas în istorie simbolice pentru impactul „Armory Show“, criticii americani întrecându-se în a le ridiculiza: tabloul cubist al lui Duchamp „Nud coborând scările“ a fost comparat cu „o explozie într-o fabrica de șindrile“ iar „Domnișoara Pogany“ a fost descrisă de un jurnalist ca „un ou fiert așezat pe un cub de zahăr“.
De la New York, unde a durat mai puțin de o lună, expoziția a fost dusă în alte două orașe americane – Boston și Chicago -, unde reacțiile au fost similare.
Adevăratul impact al expoziției „Armory Show“ și semnificația sa pentru arta modernă aveau să se vadă abia în următoarele decenii, atât prin expunerea acordată artiștilor și noilor tendințe, dar și prin interesul stârnit printre colecționarii de artă, de care America nu ducea lipsă. Brâncuși însuși avea să beneficieze din plin de atenția „negativă“ de care s-a bucurat la „Armory Show“, ulterior lucrările sale ajungând la mare căutare peste ocean și aducându-i consacrarea ca artist modern.

Mihaela Dobrescu

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.