Maine se incheie, cu focuri de artificii, marea sarbatoare a teatrului cu care Sibiul ne-a obisnuit de 10 ani incoace, gratie eforturilor si priceperii directorului Teatrului -Radu Stanca-, Constantin Chiriac, si care si-a castigat, pana la aceasta a zecea editie, o recunoastere europeana si nu numai. Gandit pe mai multe sectiuni – Mari spectacole, Spectacole in spatii neconventionale, Ateliere internationale, Scoli si Academii de Teatru, Teatru-Dans, Spectacole-lectura -, festivalul cuprinde si o serie de manifestari adiacente: expozitii, proiecte, dintre care amintim Teatrul in Lumea Copilariei, precum si o Bursa a spectacolelor.
Marile spectacole au debutat cu Animal Farm (Ferma animalelor) de George Orwell, propus de trupa britanica Northern Stage Ensamble din Newcastle, spectacol prezentat pentru prima data in strainatate dupa un turneu in Marea Britanie. Scrisa in 1943, ca expresie a ingrijorarii lui Orwell fata de punerea in practica a ideilor Revolutiei din Octombrie, piesa se dovedeste astazi nelinistitor de actuala, daca ne gandim la problematica abordata: denaturarea unor idei politice in urma imperfectiunii si coruptiei indivizilor, decaderea morala a individului. Alan Lyddiard, directorul companiei si regizorul spectacolului, declara in legatura cu viziunea ce a stat la baza punerii in scena: -Faimosul roman al lui Orwell este o permanenta sursa de inspiratie pentru noi. Spectacolul, realizat acum sase ani, este in continua schimbare, il reluam de fiecare data pentru a-l adapta exigentelor aparute in teatru, el poate fi considerat chiar emblema modului nostru de a lucra. Spectacolul a fost vizionat de cca. 70.000 de oameni pana in prezent, suntem convinsi ca opera lui Orwell va gasi rezonante puternice si in publicul de astazi-. Tot in aceeasi sectiune au fost incluse Ultimul imparat de Valentin Nicolau, in regia semnata de Alice Barb, productie a Teatrului National -I.L. Caragiale- din Bucuresti, Oguri-Hangan, Terute-Hime prezentat de Yokohama Boat Theatre din Japonia, Masinaria Cehov, a Teatrului Eugen Ionescu din Chisinau, Baal de Bertold Brecht, pus in scena de Dragos Galgotiu la Teatrul Mic din Capitala, Experimentul Iov, adaptarea si versiunea scenica dupa Iov (Vechiul Testament) a lui Mihai Maniutiu, care este si regizorul spectacolului de la Teatrul -Radu Stanca- din Sibiu, Cumnata lui Pantagruel (Omagiu Rabelais) – premiera oficiala a coproductiei internationale cu participare din Romania, Franta, Germania, Ungaria in regia lui Silviu Purcarete, Gandacii de I. S. Wietkiewicz, regia Tompa Gabor, O zi din viata lui Ivan Denisovici de Soljenitin, regia Andriy Zholdak, montare a Teatrului Harkov (Ucraina), Othello?! dupa William Shakespeare, regizat de acelasi talentat si imprevizibil Andriy Zholdak la Teatrul -Radu Stanca- din Sibiu. Cele mai multe spectacole s-au desfasurat in spatii neconventionale, de la cele de teatru propriu-zis, prezentate de trupe din tara si din strainatate, dintre care am aminti Frica de Matei Visniec, un spectacol de Ioana Craciunescu, A Hole in the View – Ari Ve Derchi, prezentat de Nimrod*s Dance Theater Company (Israel), Harti ale unei amintiri uitate, (Dah Theatre, Serbia si 7 Stages, Statele Unite ale Americii), Divina comedie, dupa Dante Alighieri, regia Mc Ranin, Amprente neidentificate ale unei tragedii grecesti, Escola de Arte Dramatico – Compana de Teatro SANTART si Teatrul de Nord Satu Mare, Purgatoriul, Divina Comedie, dupa Dante Alighieri, regia Mc Ranin, Baldi Olier (Israel), Asta-seara se improvizeaza dupa Pirandello, regia Gabor Tompa (Pirandello Company, Germania), Grenzelos (Hubert von Goisern, Austria). Si lista este mult mai lunga. Sa mai amintim spectacolele de muzica, dans, sunet si lumina, ca acela al trupei canadiene Sondaky, concertele Krypton si Iris, Duo Jazz. Urban drum N*Bass din Franta, Petrecerea cu taraf a lui Tudor Gheorghe sau demonstratia de sport extrem si pirotehnica.
Academiile de teatru s-au distins nu numai prin calitatea textelor alese, dar si prin viziunea regizorala si actoriceasca cu care, de altfel, publicul bucurestean interesat s-a putut obisnui din stagiunile ultimilor ani de la Casandra.
Expozitia de pictura si desen cu tema Clopotul a plasticianului Mihai Sarbulescu, aceea de fotografie semnata de Doru Tolciu sau O noua imagine arhitectonica a Teatrului -Radu Stanca-, expozitie-concurs organizata de Primaria municipiului Sibiu, Ordinul Arhitectilor din Romania, Teatrul -Radu Stanca- si Festivalul International de Teatru de la Sibiu au avut un rol de integrare a diferitelor modalitati de expresie artistica, ca si spectacolele de dans, de teatru experimental sau mesele rotunde si intalnirile intre actori, regizori, critici, manageri teatrali.
Ziua de maine, ultima cum spuneam a Festivalului International de Teatru de la Sibiu, va debuta cu o conferinta de presa, un prim bilant, desigur, al masurii in care scopurile pe care organizatorii le-au avut in vedere au fost atinse.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane