Sambata, 2 aprilie, de la ora 19.00, Sala Atelier a Teatrului National -I.L. Caragiale- din Bucuresti va gazdui o montare inedita a -ultimei tragedii- a lui William Shakespeare, -Regele Cymbelin-, avandu-i in prim-plan pe actorii Teatrului German de Stat din Timisoara, sub comanda regizorului Alexander Hausvater.
Rolul principal al acestui spectacol, montat pentru prima data in Romania in ultimii 60 de ani, conform organizatorilor, este detinut de Georg Peetz, un actor german care a fost selectat in rolul lui Cymbelin in urma unui casting la care au participat circa 50 de actori din tarile de limba germana.
-Regele Cymbelin-, care a deschis stagiunea 2004-2005 a Teatrului German de Stat din Timisoara in luna septembrie a anului trecut, va aduce pe scena Salii Atelier a Teatrului National o distributie inedita, formata din: Georg Peetz (Germania), Tatiana Sessler, Claudia Ieremia (Teatrul National din Timisoara), Demeter Andras (Teatrul Maghiar de Stat din Timisoara), Ionut Chiriac, Alexandru Mihaescu, Rares Hontzu, Ida Jarcsek-Gaza, Ioana Iacob, Magyari Etelka, Simona Vintila, Isolde Cobet, Boris Gaza, Radu Miodrag Vulpe, Ines Stoianovici, Daniela Torok, Daniel Ghidel si Andrei Hansel, echipa fiind completata de Hugo Wolff (miscare scenica), Lucian Moga (light design), Cari Tibor (muzica) si Viorica Petrovici (decor si costume).
Premiera bucuresteana este programata cum nu se poate mai bine, cu doua zile inainte de Gala UNITER, eveniment la care actorul Alexandru Mihaescu este nominalizat la categoria -debut-, cu rolul Iachimo.
Biletele acestui spectacol, ce va fi jucat in limba germana, costa 80.000 de lei.
-Nu vreau sa mi se dea note, ci sa primesc reactii-
De la premiera din septembrie si pana in prezent, montarea lui Alexander Hausvater s-a bucurat de recenzii bune in presa culturala, fiind considerat drept -un spectacol de foarte buna calitate- si de publicatia germana -Allgemeine Deutsche Zeitung-.
Montarea de la Bucuresti a -Regelui Cymbelin- este posibila datorita sprijinului Consiliului Local Timisoara si a Institutului pentru Relatii Externe din Stuttgart.
In viziunea regizorului Alexander Hausvater, care a realizat peste 150 de spectacole in Israel, Statele Unite, Canada si in mai multe tari din Europa de Est, -Shakespeare nu este un autor, ci un fel de viata. Shakespeare nu este o opera, este o atmosfera, este oxigenul pe care il respiri, constient sau inconstient, iar <Cymbelin> este o poveste extraordinara care iti da posibilitatea sa o povestesti in formele secolului 21. Ce ma intereseaza cel mai mult este sa fac un teatru care sa fie o intalnire de viata, una care sa nu fie uitata. Nu vreau sa mi se dea note, ci sa primesc reactii, sa am dovada ca am introdus actul artistic in morfologia unui individ, in vocabularul sau existential-. Pentru titratul regizor, care a predat la academii de teatru din Montreal, Michigan, Tel Aviv, Moscova sau Ottawa, -Regele Cymbelin- inseamna si prima colaborare cu Teatrul de Stat din Timisoara.
Ultima tragedie shakespeariana
-Cymbelin- a aparut pentru prima oara in colectia integrala a operelor lui William Shakespeare, versiunea folio din 1623, ramanand in istoria literaturii drept ultima tragedie shakespeariana, gratie caracterului complex si, in aceeasi masura, iesit din comun al povestii. Datorita faptului ca reprezentarea piesei este amintita in jurnalul astrologului Simon Forman, redactat in 1610-1611, se presupune ca nasterea piesei dateaza intre 1609 si 1611. Asemenea altor piese ale lui Shakespeare, si -Cymbelin- este influentata de anumite date istorice sau scrieri, titlul si povestea fiind plasate in Anglia anului 33 d. Chr., cand se presupune ca ar fi domnit regele Cymbelin sau Cunobelinus. Prima reprezentare in limba germana a acestei piese a avut loc la 16 decembrie 1782 la Burgtheater din Viena, cu titlul -Imogen-.
-Regele Cymbelin- este o poveste despre dragoste si razboi in care motive precum cel al invidiei, al mortii aparente sau al tiranului necugetat se contopesc perfect, dand nastere unor schimbari spectaculoase de situatie in desfasurarea actiunii…