Prezentat marti seara in cadrul sectiunii -Un certain regard- a Festivalului de la Cannes, -Moartea domnului Lazarescu- – debutul lui Cristi Puiu in filmul de lung-metraj – a atras imediat atentia ziaristilor francezi, -Liberation- si -Le Monde- alocand spatii generoase acestui nou produs al cinematografiei romanesti.
Daca cei de la -Le Monde- au comparat filmul lui Puiu cu serialele americane ale caror actiune se desfasoara in spitale, punctand insa inversarea unghiului de filmare dinspre medici spre pacienti, cei de la -Liberation- diseca de-a fir a par pelicula lui Cristi Puiu, intr-un amplu articol intitulat -Romania fara anestezie-. Ei spun ca filmul este nemilos cu sistemul de sanatate romanesc, considerand ca medicii romani sunt mai infumurati decat cei din Franta si trateaza pacientul ca pe unul care a venit sa-i deranjeze. In acelasi timp, -Moartea domnului Lazarescu- este subtil si presarat cu mii de detalii, ce fac din fiecare situatie una verosimila, caraghioasa si patetica. -Filmul descrie abil izolarea progresiva a bolnavului, un corp suferind printre altele si mai aproape de lumea de dincolo. Dupa filmul lui Francois Ozon, prezentat la aceeasi sectiune si care incearca sa dea maretie sfarsitului unui tanar, Puiu readuce spectatorul cu picioarele pe pamant, intr-un loc unde organicul se imbina cu socialul si moartea este lipsita de glorie. Filmul nu are nimic pentru a seduce, dar tine spectatorul in alerta de la inceput pana la sfarsit-, considera -Liberation-.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane