Un lacas de cult din Bihor, vechi de peste 500 de ani, ascunde sub spoiala zidurilor picturi de o rara valoare. Biserica din Remetea este una cu totul deosebita. Aici s-au inchinat lui Dumnezeu, de-a lungul vremii, adeptii a nu mai putin de patru religii. Lacasul de cult a fost la origini ortodox, apoi proprietarii sai au trecut la catolicism. Pradatorii turci s-ar fi inchinat si ei in biserica de la Remetea, care a devenit, dupa invazie, reformata. Stratul de var cu care au acoperit protestantii peretii a salvat picturi vechi, de o frumusete deosebita.
Istoria din spatele zidurilor
La marginea drumului ce duce spre cunoscuta pestera de la Meziad se afla o biserica veche de peste o jumatate de mileniu. Doar o tabla scorojita avertizeaza ca lacasul e monument istoric. Dar zidurile groase, de piatra, spun o fascinanta istorie a credintei. Peretii, azi spoiti cu var, de protestantii care au abandonat cultul icoanelor, ascund straturi de picturi ce merg cu peste 500 de ani in urma. Ele dezvaluie ceea ce face din lacasul bihorean un loc unic: aici s-au inchinat, pe rand, romani ortodocsi, maghiari romano-catolici si de rit protestant si, pentru scurt timp, turci mahomedani.
Inceputuri
Exista dovezi care atesta faptul ca prima biserica din Remetea a fost construita in jurul secolului XIII. Aurel Chiriac, directorul Muzeului Tarii Crisurilor, spune ca, la 1345, Papa Clement al VI-lea il informa pe Ladislau I, regele Ungariei, ca un grup de romani a trecut la catolicism, in frunte cu Nicolae, -mai marele peste Remetea-. Istoricul oradean afirma ca biserica, a carei istorie a cercetat-o, trebuie sa fi apartinut deci initial unui cneaz roman. De altfel, planul lacasului si al absidei, de forma circulara in interior si poligonala spre exterior, e tipic pentru lumea bizantina. Pictura de la intrarea de sub turnul bisericii este si ea tipic ortodoxa. Un alt argument in sprijinul originii ortodoxe a bisericii este orientarea altarului catre Rasarit.
Noii stapani
Trecerea la catolicism e marcata de aparitia unor picturi reprezentative pentru epoca de expansiune a crestinismului occidental. Intre cele doua razboaie mondiale, sub varul ce acoperea peretele interior al bisericii, au fost descoperite picturi datand din secolul XV. Cei trei regi apostolici ai Ungariei, stefan, Ladislau si Emeric, sunt reprezentati asemeni unor cavaleri ai crestinatatii. -Este o imagine tipica, as putea spune o formula oficiala. in epoca, exista o lege care stabilea modul de reprezentare a celor trei regi-, spune Aurel Chiriac. Potrivit istoricul maghiar Bunyitay Gyula, imaginile de la Remetea ale regilor medievali nu au pereche decat intr-o biserica din tara Secuilor, in localitatea Ghelentea.
Varul salvator
Documente papale mentioneaza, la 1692, ca Remetea a fost pustiita de turci. in sat, nu s-a mai pomenit nici un suflet supravietuitor. -Legendele locului spun ca tot in acest timp turcii ar fi folosit si ei lacasul ca loc de inchinaciune-, povesteste parohul bisericii din Remetea, Szigety Ferencz.
Dupa pustiirea turceasca, Remetea si biserica ei au devenit bastioane ale Bisericii Reformate. In jurul anului 1837, vechile fresce au fost ascunse sub var si au ramas asa timp de 90 de ani. -In tot raul varuirii icoanelor a fost si un bine: asa s-au pastrat pana astazi-, spune Chiriac. -Batranii spun ca deasupra fostului altar este reprezentata una dintre minunile savarsite de regele Ladislau al Ungariei-.
Directorul muzeului oradean spune ca e cert ca peretii inca spoiti ascund si alte imagini pictate, de mare valoare. -Pentru a fi scoase la lumina, ar fi nevoie de lucrari de restaurare speciale si de fonduri substantiale-.
Cele mai vechi
Aurel Chiriac spune ca icoanele bizantine din incaperea de la baza turnului sunt considerate a fi unele dintre cele mai vechi si mai frumoase din Romania. Numele celor trei apostoli sunt scrise cu litere chirilice, iar pe un fragment ramas din imaginea Mantuitorului poate fi remarcat modelul romanesc al camasii. Imaginea Fecioarei cu Pruncul surprinde prin tandretea gesturilor.
Record negativ
Biserica din Remetea detine si un record negativ. Parintele Szigety spune ca, iarna, temperatura din interior este mult mai scazuta decat cea de afara. Peretii de piatra, grosi de 60 de centimetri, fac din incinta un frigider natural. -Daca afara sunt -10 grade C, inauntru pot fi si -20-. Biserica nu poate fi incalzita, fiindca formarea condensului ar putea distruge valoroasele fresce.
Moara bisericii
La mica distanta de biserica se afla o moara care, conform traditiei, a fost donata in 1642 parohiei, de catre proprietari, boieri ai locului, pentru a servi intretinerii lacasului si salarizarii preotului. Mai bine de 300 de ani, moara de apa din Remetea a servit scopurilor bisericii. In 1951, autoritatile comuniste au cerut parohiei sa consimta la nationalizarea morii, printr-un act de donatie in favoarea statului. Presat, preotul Feher Lajos a gasit o formula pentru a nu instraina moara. A dat-o spre folosinta unui lacatus din localitate, iar veniturile realizate reveneau statului. Dupa 1990, moara s-a intors in proprietatea bisericii. Iar de atunci, cladirea si instalatiile au fost renovate cu ajutorul unor fundatii crestine din Olanda si Germania. Asa se face ca vechea moara lucreaza si azi, la 500 de ani de existenta.
Patru religii
Ortodocsi, catolici, musulmani, reformati, toti se inchina aceluiasi Dumnezeu. Amanuntele fac insa diferenta dintre cele patru credinte. Ortodoxia se reclama ca pastratoare a -dreptei credinte-, asa cum a fost lasata ea de primii apostoli. Catolicismul proclama primatul papal asupra tuturor problemelor legate de biserica. Musulmanii admit ca Dumnezeul lor este unul si acelasi cu cel al crestinilor, insa sustin ca Mahomed e singurul sau profet adevarat si, ca atare, doar invataturile lui aduc mantuirea. Reforma a aparut ca o reactie a clericilor occidentali fata de -absolutismul- papal. Protestantii s-au intors la respectarea cu strictete a Scripturii, abandonand cultul icoanelor.