Mary Blair, care s-a născut acum 100 de ani într-o vineri (Google i-a dedicat logo-ul pe data de 21 octombrie), a fost cel mai bine cunoscută pentru stilul ei vizual, în special utilizarea ei inovatoare a culorii. Dar stilul ei nu a fost limitat la un singur sens; culorile ei, de asemenea, cântau. Mary Blair a jucat un rol important în primele zile ale fenomenului „Disney”. Pictorița a proiectat și implementat stilul în „Cenușăreasa”, „Alice în Țara Minunilor” și „Peter Pan”. Mulți alți artiști au lucrat la aceste filme. Dar ea a avut un loc special în inima lui Walt Disney.
Când doamna Blair a primit propria ei expoziție la Muzeul familiei Walt Disney în San Francisco de acum un an, curatorul și-a prezentat show-ul cu mari laude: „Vitrina este umplută cu comori de la Mary Blair, care, potrivit unor istorici, a fost artistul preferat al lui Walt Disney!”
De ce a fost apreciată atât de mult de Disney? Ei bine, când a hotărât crearea unui studio de animație, inspirația lui a venit de la artiștii realiști. „Îi plăcea Norman Rockwell, Thomas Hart Benton și Gustaf Tenneggren”, explică istoricul Ioan Canemaker în cartea sa „Arta și flerul lui Mary Blair.”
Blair nu a fost cu siguranță un pictor realist. Ea a îmbrățișat culori îndrăznețe, forme abstracte și caractere împodobite cu arabescuri. Ea a fost artistul modernist al lui Disney – flerul companiei pentru excentricitate.
„Culorile vibrante și modelele ei stilizate pătrund filmele animate Disney din perioada 1943 – 1953”, scrie Canemaker. „Dincolo de stilul ei înșelător de simplu, se află o sofisticată și uriașă măiestrie vizuale întru totul, de la opțiunile de culoare la compoziție”.
„Disney a avut o pleiadă de artiști uimitori, dar Mary Blair a fost unică nu doar pentru munca pe care a făcut aici, iar studioul nu a fost doar locul unei munci frumoase, ceea ce a făcut a mers dincolo de orice proiect, a devenit o formă de artă pură”, a spus Michael Giaimo, director artistic la filmul Disney „Pocahontas”, într-un interviu pentru LA Times. „Arta ei a devenit o declarație în sine…”
„Factorul cel mai distinctiv al artei ei este că ea a găsit un fel de ne arata sufletul ei”, a adăugat Giaimo. „Aceasta nu este doar arta slick comercială, aceasta este combinația dintre comercial și personal, în sensul artistic. Ea se pune pe ea însăși în lucrările de artă ale ei și transcende astfel în cea mai mare din filmele Disney”.
De fapt, se poate vedea în continuare că stilul lui Blair strălucește prin filmele animate moderne. Producătorul „Pixar”, Jonas Rivera, spune că Blair a influențat profund designul filmului „Up”. „Am avut un film despre o casa care plutește în aer, cu mii de baloane pe el”, a spus Rivera. „Așa că am decis că avem nevoie de o anumită cantitate de fantezie și de caricatură pentru a sprijini acest lucru. Deci, Carl este mare cât trei capete și seamănă foarte mult cu un pătrat, cu ochelari pătrați. El, într-un fel, arată ca o casă, într-un mod caricatural, din această lume. Am fost mai mult inspirat de picturile și de designul grafic al lui Mary Blair decât de orice trimiteri fotografice”, a subliniat el.
După finalizarea lui Peter Pan, Mary Blair a demisionat de la Disney și a lucrat ca designer grafic și ilustrator independent, la crearea de campanii publicitare. În 1963, Walt Disney îi solicită să se întoarcă pentru a asigura creația artistică a parcului de distracție „It’s a Small World”, destinat târgului internațional din New York (1964-1965).
În 1970, pentru ultima ei colaborare cu Disney, ea semnează decorarea Contemporary Resort Hotel a Walt Disney World din Florida. În ultimii ei ani din viață, Mary se confruntă cu unele probleme personale și de familie, consumă din ce în ce mai mult alcool. Toate acestea au contribuit la deteriorarea sănătății sale fizice și mentale și a artei ei. Mary a murit în 1978, în Soquel (California), la vârsta de numai 67de ani. Mary Blair rămâne și astăzi unul dintre artiștii cei mai apreciați de Disney (deși în timpul ei, multor artiști nu le plăcea munca ei și au fost geloși pe relațiile sale privilegiate cu Walt), deși nici unul dintre desenele sale a fost folosit ca atare într-un film animat Disney.
Dan Preda