Două „dive“ din două generații diferite, despărțite de un interval de muulți ani, marchează un tip de perspectivă asupra feminității care tinde să transforme chirurgia plastică într-o normă obligatorie a prezenței publice. Bianca Drăgușanu este un nume mai nou ventilat pe micile ecrane și a stårnit deja interes odată cu re-lansarea Observatorului într-o formulă care se întemeiează mai puțin pe senzațional – după cum pretindea Sorin Alexandrescu, noul mahăr al Antenei 1. Acesta afirma într-un comunicat: „am investit semnificativ pentru a transforma complet stilul de prezentare a știrilor, mergånd mai puțin pe aspectul senzațional și punånd accentul pe informația pură și autentică din spatele evenimentelor care afectează zilnic viața romånilor“. O linie socială, așadar, cu accent pe problemele de viață ale romånilor.
Lăudabilă ideea, însă, ca de obicei, de la idee la practică se pierde exact mesajul inițial. Ce au de-a face problemele de viață ale romånilor cu „știrea“ despre o anume Bianca Drăgușanu, o fătucă, cum ar zice Cristoiu, tunată din bisturiu de nici ea nu mai știe cum arăta? Popoul, picioarele, șoldurile, buzele, nasul, fața, tzåtzele, pe scurt majoritatea pieselor componente ale acestei noi „vedete“, sunt retușate pe bază de bisturiu. „Tradiția“ este consacrată deja de altă „vedetă“ a postului, Mihaela Rădulescu, „lucrată“ din plin prin aceleași mijloace. Genul acesta de starletă tinde să reprezinte o normă de reprezentare socială, ceea ce ridică serioase probleme etice.
În Occident, de o bună bucată de timp s-a ridicat la nivel public tema „photoshopării“ vedetelor ce apar pe coperțile publicațiilor mondene, iar în lumea modei tinde să fie luată în considerare respingerea modelelor excesiv de slabe, impuse de cutume formate în ultimele două-trei decenii. Milioane de fetițe își asumă acest tip de model, repere feminine transformate în idoli, și se îmbolnăvesc încercând să țină pasul cu personaje care nu există în realitate, „slăbite“ din photoshop sau „modelate“ exclusiv din cuțitul chirurgilor specializați în retușări plastice.
Practica dietelor aberante a dus la îmbolnăviri la o asemenea scară încât a determinat un val de dezbateri la nivel mondial asupra sistemului diabolic care creează simboluri feminine false și falsificante. Mai mult, repercusiunile la nivel psihic au început a fi luate în seamă și considerate a reprezenta un fel de pandemie a dezechilibrului mintal generat de efortul neomenesc al atingerii unui tip de ideal feminin inventat, creat prin tehnica trucajului fotografic și al retușului chirurgical.
Cu peste două sute de ani în urmă, o dezbatere similară a fost stârnită de un mare pictor, Jean Auguste Dominique Ingres, care a pictat un faimos tablou, un nud al unei doamne a epocii, Carolina Bonaparte, înfățișată ca odaliscă, căreia îi adăugase trei vertebre în plus la coloană, pentru a arăta mai unduios. Odalisca era o doamnă specializată în satisfacerea nevoilor sultanilor, la noi purta numele de cadână, un fel de curvă cu forța.
De la discuțiile scolastice despre anatomia feminină din secolul 19 s-a ajuns la lansarea unui alt gen de odaliscă – păpușica gen Barbie. Introducerea acestora în universul copilăriei fetițelor are efecte devastatoare. Nimeni nu le-a spus fetițelor că jucăria lor preferată imită o altă doamnă faimoasă din arealul boarfelor de pripas, pe numele ei Mae West, considerată sex-simbol al anilor 1940-1950, născută într-o familie protestantă din Statele Unite și de origine evreiască după mamă. Madama, devenită un fel de starletă de cinema, se remarca prin pieptul uriaș și o talie bine strânsă în corset și a fost utilizată pe front, în al Doilea Război Mondial, pentru a inflama spiritele soldaților americani și a le ridica… moralul, înainte de a-și da viața în bătălie, epuizați de frecangeală.
Industria a penetrat și la noi cu putere, a invadat sufrageriile de data aceasta, curvetul pătrunzând prin intermediul televiziunii în fiecare casă, vrând – nevrând.
Acum, asistăm, la nivel național, la extinderea unei adevărate demențe a siliconării, a renuvelării faciale, a liftingului, a utilizării botoxului și acidului hialuronic. Moda a fost lansată de „vedete“ ca Mihaela Rădulescu și multe alte dudui de acest gen, multe dintre acestea expuse inițial în tot felul de reviste colorate dedicate onaniei, în principal. Senzualitatea ca marcă identitară exclusivă reprezintă o normă profesională, însă la categoria de femei care trăiesc din exercitarea unei meserii vechi de când lumea, o meserie mai veche chiar decât presa.
Faptul că astăzi presa, media, tinde să utilizeze exacerbarea instinctelor libidinale de pagina cinci ca adjuvant al măririi tirajelor sau a creșterii audienței mărește aria problemei. Se creează un cerc vicios al accentuării acestui tip de mesaj, cu note sexual-orgiatice, în toate produsele media de largă circulație. Nu mai știi dacă să râzi sau să-i plângi de milă uneia ca Bianca, urmașa Răduleascăi, care se plângea în „Click“ că nu mai poate vorbi din cauza buzelor umflate cu pompa. Recent, notau reporterii publicației de cancan, „Asistenta lui Dan Capatos a apărut, într-o luni seară, la emisiunea «Un show păcătos» cu gura mult mai senzuală, dar din păcate nu mai putea vorbi normal. «Am fost la doctor și mi-a băgat acid hialuronic. Am înțeles că efectul va trece totuși în trei luni și buzele nu vor mai arăta atât de umflate ca acum, când mi-e greu să și vorbesc», ne-a declarat asistenta lui Capatos, care la emisiunea de luni a vorbit cât se poate de puțin, fiind jenată vizibil de intervenția abia suferită“.
În același „Click“, dar în altă ediție, se afirma că „Bianca Drăgușanu ar putea să candideze cu succes la titlul de cea mai operată vedetă din România. Este concluzia unanimă a medicilor esteticieni și a stiliștilor“. A fost comentată prezentarea sa în cadrul Observatorului renuvelat „punånd accentul pe informația pură și autentică din spatele evenimentelor care afectează zilnic viața românilor“, după spusele directorului Antenei 1, cofetarul Sorin Alexandrescu.
Imaginile prezentate, luni seară, la rubrica „Povești de tabloid“ de la Observatorul Antenei 1 cu blonda lui Botezatu pe când avea doar 17 ani și „cerșea“ iubirea unui puștan din Hunedoara la emisiunea lacrimogenă „Din Dragoste“ a lui Mircea Radu au lăsat cu gura căscată pe toată lumea. Nimeni nu a mai recunoscut-o pe vedeta care și-a expus formele perfecte de păpușă Barbie în „Playboy“ în urmă cu doar câteva luni. Bianca de acum 10 ani avea 10 kilograme în plus în zona taliei, părul blond ars de la permanent atârnând neglijent pe umeri, o față bucălată plină de alunițe și o dantură cu probleme. Medicii esteticieni au reușit însă în cazul tinerei din Hunedoara o adevărată operă de artă etc șamd…“.
{flv}2010-02-25-mihaela{/flv}