Țara e în criză, lumea întreagă stă să pice, catastrofe globale amenință cu extincția milioane de oameni, fostul Imperiu britanic a devenit un fel de Bantustan african, Statele Unite se clatină pe marginea prăpastiei, devenind prima țară capitalistă care a trecut la naționalizarea băncilor, ca în profețiile lui Marx și Engels, China este pe cale să explodeze financiar după ce a acumulat trei trilioane de verzișori de-ai americanilor cu care n-are ce face, Norvegia – raiul pe pământ – a devenit un iad al demenților ieșiți cu mitraliera la vânătoare de laburiști ce protestează față de Israel și în acest timp un secretar de stat de la CNDC, un fel de instituție de tip sectar maghiaro-anticreștină și antiromânească dă interviuri la „New York Times“ și se strofoacă pe tema termenilor din DEX.
Csaba Ferenc Astalosz, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, s-a adresat „New York Times“ într-un interviu telefonic pe tema unei somații adresate Academiei Române de către un obscur ONG condus de fostul comisionar vamal M. Katz, implicat cu ani în urmă în scandaluri cu iz penal pe marginea activităților de duty-free. Katz a stat mult pe Internet în ultima vreme, că tot nu are alt job, după ce în vămi s-a împuțit rău treaba, și tot adresează cereri și somații diverselor instituții ale statului, inclusiv Academiei Române. Internetul îl deranjează pe Katz, mai ales deoarece lui i se pare că multă lume crede că în spatele crizei mondiale se află unii consângeni de-ai săi, care au sărit de nivelul de comisionari vamali și șmenuri la nivel local. De aici i s-a pus lui pata pe termenii din DEX și vrea ajustări ale unui termen – cel de „jidan“ – de proveniență slavă. Academiei Ruse până acum însă Katz nu i s-a adresat.
Academia noastră, românească, tolerantă chiar cu inavuabili comisionari vamali cu activități cvasișmenaristice indelebile, i-a răspuns civilizat lui Katz, însă acesta tot nu este mulțumit. „Centrul pentru Monitorizarea și Combaterea Antisemitismului consideră nemulțumitor răspunsul Academiei Române potrivit căruia în edițiile viitoare ale DEX cuvântul „jidan“ va include doar indicațiile „cu sens peiorativ, nerecomandat“, cerând explicarea „sensului rasist și antisemit“ al termenului.
Secretarul nostru de stat, Csaba Ferenc Astalosz, zice și el, că tot n-are ce face altceva mai bun, că este de acord cu Centrul pentru Monitorizarea și Combaterea Antisemitismului și „cuvântul trebuie să arate sensul real, că acesta este peiorativ, că este rasist, atât în cazul evreilor, cât și al romilor“.
Termenii de „jidan“ și „țigan“ au ajuns să fie principala preocupare de vară a bine hrăniților amploaiați de la ciudata instituție, unde cete de domni de la UDMR tot cârâie pe teme derizorii, într-o continuă aflare în treabă, în dorul lelii. Le tot pute și limba română, le put și icoanele românilor și-i deranjează fondul de cuvinte și semnificații, dar nu le pute în schimb banul românesc pe care îl îndeasă la salariu în buzunare.
Pe distinșii pseudo-filologi de la CNDC îi freacă la icre semnificațiile termenului de țigan, dar nu-i îngrețoșează semantic cum de s-a ajuns ca să fie cheltuite ilegal 14 miliarde anual pe asistență socială – după cum a declarat recent ministrul muncii, Sebastian Lăzăroiu, care a precizat „că această problemă vine din faptul că Inspecția Socială nu funcționează cum trebuie“ – un eufemism desigur, o frazare elegantă a unei realități bine cunoscute. Toată lumea știe cum vin cu Mercedesuri țiganii la poarta anumitor primării – mai ales cele din arealul PSD – să-și ridice „ajutorul social“.
Toată lumea știe proporțiile enorme ale fraudei și aspectele infracționale ce implică diverși țigani, de la maneliști la șefii de clanuri mafiote țigănești. Numai cei de la CNCD n-au aflat până acum și se fac că n-au înțeles de ce în limbajul popular țiganii au ajuns să poarte nu un stigmat, ci o apreciere a genului lor de viață și tipului lor de activitate.
Ei vor să elimine cuvintele din DEX în loc să se ducă la originea atribuirii unor sensuri ale cuvintelor de către români – țiganilor. Cât despre Katz și „lupta“ sa cu semnificațiile termenului de „jidan“ din același DEX, este cu atât mai ridicolă și derizorie ca miză cu cât el însuși ca personaj este cel mai puțin nimerit să comenteze. Când personaje cu activitate la limita legii ajung să someze Academia Română și să gargarisească public vrute și nevrute despre termeni și sensuri ale cuvintelor ca și când ar fi niște semioticieni redutabili, întreaga chestiune se îndreaptă către penibil și ipocrizie maximă.
Când „incluziune socială“ înseamnă că unii români, cei care mai muncesc încă, trebuie să-și dea obolul șmecherilor ce vin cu Mercedesul să-și ridice „ajutorul social“, atunci probabil că și „rasismul“ ar trebui să capete alt sens în DEX.
Aș sugera eu o nouă definiție pentru DEX: „Rasistul“ român este acel fraier pârlit care trebuie să plătească „ajutoare sociale“ către haitele de golani și derbedei care nu vor să muncească, plus salariile pentru demnitarii statului român de genul lui Astalosz, șmecher de șmecher, așezat pe foncție de demnitar de aproape un deceniu și care stă acum pe caniculă la aer condiționat și dă interviuri la „New York Times“ pe teme polisemantice, deși specializarea sa în domeniul filologiei este la nivel de liceu.
George Roncea