Cu privire la decizia, din 12 iulie 2024, a Sf. Sinod BOR de a canoniza 16 clerici,
Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” (INSHR-EW) ia act cu mâhnire de decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 12 iulie 2024 de a include pentru aprobarea canonizării, act premergător proclamării acestora prin tomosurile sinodale în 2025, a unor clerici care au exprimat opinii antisemite sau au promovat curentul toxic legionar, în anii 30 şi 40.
În aceste condiţii, Institutul „Elie Wiesel” îşi face datoria să aducă la cunoştinţa publicului din România câteva aspecte din trei biografii ale clericilor aprobaţi pentru canonizare.
Ilarion Felea (1903-1961) a desfăşurat activităţi politice militante în timpul Statului Naţional Legionar ca membru al Mişcării Legionare şi şef al cuibului legionar „Sf. Ioan” din cadrul Academiei Teologice Ortodoxe din Arad. Intre 1944 şi 1945 a fost internat în Lagărul de la Caracal prevăzut pentru foştii legionari. în plan publicistic, prin contribuţiile la revista eparhială Biserica şi şcoala, Felea a făcut apologia Mişcării legionare şi a programului statului etnocratic a lui Nichifor Crainic pe care îl caracteriza drept „cea mai preţioasă contribuţie ce a dat-o spiritul românesc la opera de renaştere a statului român” întrucât viza şi „distrugerea parazitismului iudaic” (Biserica şi şcoala, nr. 7, 1940).
Ilie Lăcătuşu (1909-1983) a desfăşurat activitate legionară în calitate de şef de cuib şi ulterior de sector legionar. A luat parte la rebeliunea legionară din ianuarie 1941 în calitate de lider al unui grup insurecţional. Tot el a alcătuit liste cu adversari ai Mişcării Legionari ce urmau să fie împuşcaţi după ce această grupare fascistă ar fi preluat în totalitate puterea. între 1942 şi 1943 a fost misionar al Bisericii Ortodoxe Române în Transnistria, o regiune aflată sub controlul statului român unde au fost exterminaţi zeci de mii de evrei în timpul Holocaustului.
Dumitru Stăniloae (1903-1993) a scris în publicaţiile de extremă dreaptă Calendarul şi Porunca vremii articole unde a făcut apologia Germaniei naziste şi a legăturii dintre ortodoxie şi etnocraţie. De asemenea, a avut contribuţii importante în paginile revistei Gândirea unde s-a implicat în dezbaterile extremei drepte susţinând legătura dintre ortodoxie şi naţionalism. Pe
lângă acestea, a făcut apologia legionarismului inclusiv în paginile Telegrafului român, revista oficială a Arhiepiscopiei Sibiului. Odată cu venirea legionarilor la putere, Stăniloae susţine că „Azi (22 septembrie 1940 n.n.) neamul nostru prinde din nou în mână sabia Arhanghelului păzitor al creştinătăţii pe care i-o întinde Dumnezeu. Azi ne constituim în stat străbătut de credinţa în Dumnezeu, în cetăţuie avansată ce stă dârză şi inexpugnabilă în faţa haosului păgân. Acesta credem ca e sensul revoluţiei de azi în viaţa statului nostru, sensul transformării în stat naţional-legionar, sub patronajul Arhanghelului Mihail, războinicul lui Dumnezeu împotriva puterilor agresive ale răului. îl revendică şi alte neamuri pe Arhanghelul Mihail ca patron […] Dar niciun neam n-a împlinit şi nu împlineşte atât de desăvârşit lucrarea Arhanghelului Mihail pe planul văzut al istoriei, ca neamul nostru.” (Telegraful român, nr. 39, 1940). Tot pentru Stăniloae, instalarea Statului Naţional Legionar marchează înlăturarea acelor miniştri „care nu puteau vorbi decât citind din doctrina antireligioasă a evreului Durkheim”.
În 11 iulie 2024. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel afirma la şedinţa Sfântului Sinod al BOR: „Canonizarea (…) înseamnă că persoana respectivă e dată ca model, ca normă. Canonul era o măsură. Aşadar, sfinţii canonizaţi sunt daţi ca dreptar, măsură sau model de urmat. De aceea, ei sunt şi învăţătorii noştri prin cuvântul dreptei credinţe, prin vieţuire sau faptă şi prin modul lor de a ti. (…)”, (wwvv.ziarullumina.ro, II iulie 2024).
Aşa cum foarte bine a menţionat Patriarhul Daniel, sfinţii canonizaţi sunt dreptar, ne întrebăm, deci. dacă ridicarea între sfinţi a unor persoane care, pe parcursul vieţii, au împărtăşit. prin vorbă sau faptă, valorile fascismului este consonantă cu etica creştină?
„Mai, Draga!”, Domnule Paraschiv,
Cand Sfanta Biserica Ortodoxa Romana, Trupul Mistic al Mantuitorului Iisus Hristos, va avea nevoie de acceptarea sau sugestiile unui ONG sau altul, in chestiunea proclamarii, canonice – nu sincronice/diacronice – a sfintilor Sai, sa fii incredintat ca va avea o atitudine institutionala pe masura.
Pana atunci, atata vreme cat a fi afierosit ca drept intre stangisti nu incumba amestecul vreunei religii sau confesiuni religioase in ariergarda secular-istorica,
DE CE SA ISI FACA VANT CU COADA DENOMINATIUNI SECULARE IN CHESTIUNI STRICT RELIGIOASE SI CONFESIONALE CANONICE?
Mai smeriti, mai smeriti, Superbilor! Ca va fisurati portelanul si va ruginiti tot elanul…
Pana la urma, ce are laleaua cu prefectura?
ionicaaa…cum ramane cu popii care auturnat la securitate?
ce ne poti spune despre ei?
bag sama ca prea le stii pe toate…aproape ca un om matur…
Eludand caco-grafia dumitale, cum spuneam Ce are laleaua cu …debilitatea? Una vorbim, alta fumam.
bai anonimule/ionica cu crucea mica (de la alcolicii anonimi cumva?)…are ma pupator de moaste ce esti…pentru cu eu precum si alde paraschiv le platim leafa in fiecare luna…ca doar nu o fi platind-o cristos gornistu’