Home Cultură Escroci si nu tocmai

Escroci si nu tocmai

DISTRIBUIŢI

Este subtitlul uni articol in care revista Positif analizeaza unul dintre succesele de ultima ora ale cinematografului argentinian, pelicula Cele Noua Regine, semnata de Fabian Bielinski. Un thriller aplaudat nu numai in tara de origine, dar si la diferitele festivaluri la care a fost prezentat. Dupa ce a lucrat aproape 20 de ani ca asistent de regie, Bielinski si-a trimis un scenariu la un concurs. Premiul consta in finantarea integrala a filmului de pe primul loc. Asa s-a nascut Cele Noua Regine. Intriga este simpla: doi escroci se intalnesc, decid sa colaboreze si sa dea, dupa cateva mici escrocherii, lovitura. Marea reusita avea sa fie vanzarea unor falsuri dupa timbre rare (Cele Noua Regine) unui foarte bogat om de afaceri. Ceea ce conteaza insa in filmul lui Fabian Bielinski este stiinta de a portretiza personajele, de a le face veridice, ca si refacerea pe pelicula a unei realitati: plasa de escrocherii a strazii argentiniene, in care cei doi protagonisti nu sunt decat doua zale, nu tocmai cele mai importante, ajungand chiar sa fie jefuiti ei insisi. In pofida cinismului cu care abordeaza realitatea cotidiana si pe care regizorul pare a-l fi invatat de la Billy Wilder, filmul exulta de umor, de situatii paradoxale, de fina ilustrare psihologica a unor tipuri de la periferia societatii, dar purtatoare ale unor imbolduri ce depasesc granita strazii, cu potentiala extrapolare la fiecare individ.

Regizorul are inspiratia de a comprima timpul, intriga desfasurandu-se in numai 24 de ore, ceea ce confera peliculei ritm si ii permite sa se concentreze asupra inlantuirii momentelor: micile jafuri infaptuite cu virtuozitate, hotii pozand chiar in galanti binefacatori, studierea teatrului actiunii, bipolaritatea personajelor, calcularea fiecarei miscari, actele gratuite menite sa-i impresioneze pe tovaratii de breasla. Cineastul implica spectatorul in dimensiunea umana si chiar familiala a personajelor sale, ceea ce aduce peliculei o nota de umanitate si de sinceritate cuceritoare. Concura la toate acestea si faptul ca avem de-a face cu o mica pegra, in randurile careia violenta este evitata. In tot filmul nu apare, lucru rar in zilele noastre, nici macar o arma. Fabian Bielinski prezinta o lume paralela, care transforma orasul intr-un habitaclu plin de potentiale victime ale goanei dupa -profituri mici cu riscuri minime-.

Cele Noua Regine reprezinta o noua carte de vizita a unui regizor care pare sa conteze, de acum incolo, in analizele fenomenului cinematografic sud-american.

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.