Home Cultură Gauguin si Pont-Aven

Gauguin si Pont-Aven

DISTRIBUIŢI

Muzeul Luxemburg a realizat o impresionanta expozitie cu opere create in colonia artistica de la Pont-Aven. Finistere este locul in care s-a creat, incepand din 1870, o adevarata scoala de arta, al carei rol in istoria picturii moderne a fost, in ultimul timp, neglijat. Aici, artistii epocii, in frunte cu Emil Bernard, au incercat sa depaseasca impresionismul, sa gaseasca un nou limbaj pictural, bazat initial pe ideea restituirii picturii a statutului de arta bidimensionala. Facand abstractie de inflentele stampelor japoneze, care sunt inca puternice la acest sfarsit de secol XIX, si care se traduc prin spatiile lipsite de profunzime, prin formele conturate, ce amintesc de Hokusai sau Utamaro, artistii se indeparteaza treptat de obisnuinta lucrului in fata obiectului, incercand sa refaca subiectul din imaginatie. Obiectele sunt prinse in contur, Emil Bernard renuntand, programatic, la tusele divizate in favoarea asa-numitei picturi sintetice. Expozitia de la Muzeul Luxemburg prezinta un numar reamarcabil de panze ale lui Emil Bernard, cel care avea sa-l uimeasca si sa determine, intr-o oarecare masura, drumul artistic al unui artist ce il va depasi in importanta si celebritate: Paul Gauguin. In afara de acestia doi, la Pont-Aven aveau sa creeze, spre exemplu, un Charles Filiger, autorul unei picturi stranii, cu forme si atmosfera ce par a anunta suprarealismul, cu implicatii mistice, dar si cu o anumita propensiune catre abstract, sau Paul Serusier, olandezul Meyer De Haan sau elvetianul Cuno Amiet.

Fascinatia exercitata de Pont-Aven asupra artistilor ultimului sfert al secolului XIX se explica prin aerul inca salbatic, prin pitorescul, chiar exotismul locului. Aici au luat nastere simbolismul si sintetismul, construirea tabloului prin tuse plate inconjurate de un contur clar, care ii vor cuceri si pe Maurice Denis sau Lacombe, constituind, de fapt, prima etapa a nasterii picturii moderne. Alaturi de ei, sunt amintiti si artistii influentati de Gauguin. Faptul ca Paul Gauguin ocupa locul central in aceasta expozitie are o dubla explicatie: a fost, indiscutabil, cel mai puternic si mai original artist care a trecut prin aceasta colonie si, in plus, anul acesta se implinesc 100 de ani de la moartea sa. Expunerea unei selectii de 70 de picturi, 25 de stampe, a unor obiecte sau mobile ce i-au apartinut se doreste un omagiu adus artistului a carui aventura umana si creatoare s-a consumat intre Danemarca si insulele Oceaniei, cu o decisiva formare estetica in Franta.

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.