Numarul pe noiembrie-decembrie al prestigioasei reviste Orpheus din Berlin, difuzat in aceste zile in intreaga Europa, o declara pe marea soprana Mariana Nicolesco Muzicianul Anului 2003. Evenimentul survine la mai putin de o luna de cand statisticile au scos la iveala faptul ca Mariana Nicolesco este artista care, in lunga istorie a templului liricii, Teatrul alla Scala, a cantat in cele mai multe premiere absolute pe mitica scena milaneza.
Proclamand-o pe Mariana Nicolesco Muzicianul Anului, Orpheus International ii consacra superba sa coperta si un text pe mai multe pagini, ilustrat cu zece fotografii color reflectand prodigioasa personalitate a sopranei si activitatea sa dedicata tinerei generatii de muzicieni si artisti lirici. Nu este prima oara cand Orpheus onoreaza personalitatea marii artiste. -Nu exista astazi in lume soprane care se pot compara cu Mariana Nicolesco-, aprecia revista germana la aparitia inregistrarii pe CD a capodoperei Beatrice di Tenda de Bellini. De trei ori pana acum portretul Marianei Nicolesco aparuse deja pe coperta publicatiei berlineze in mari roluri ale repertoriului bellinian si donizettian.
O mare voce dedicata renasterii culturii este titlul articolului care evoca gloria internationala a sopranei Mariana Nicolesco. Alegerea sa drept Muzician al Anului de catre o revista germana de importanta lui Orpheus are doua conotatii la fel de semnificative. Prima dintre acestea este impresia extraordinara pe care a produs-o albumul CD si videocaseta inregistrate life si intitulate Mariana Nicolesco in Romania, cuprinzand pagini legendare ale repertoriului liric, pe care aceasta le-a interpretat in tara natala, unde nu aparuse niciodata pe vreo scena pana la memorabilul Concert Extraordinar de la Ateneul Roman din iunie 1991. Celalalt motiv este prodigiosul sau angajament in identificarea, formarea si afirmarea tinerelor talente muzicale din Romania si de pretutindeni, triumful Concursului International de Canto pe care l-a creat in memoria marii predecesoare Hariclea Darclee, concurs ce a reunit in acest an la Braila nu mai putin de 156 de candidati din 24 de tari, succesul Primului Festival si Concurs National al Liedului Romanesc, apoi marele eveniment creat la Venetia in septembrie: Gran Gala UNESCO-UNICEF Romania, unde, alaturi de virtuozi instrumentisti si laureati ai Concursului de Canto Darclee, a invitat si un grup de acrobati si prestidigitatori exceptionali, fosti -copii ai strazii-, semn ca metamorfoza, renasterea sunt posibile prin cultura.
Tocmai de aceea nu este surprinzator ca Mariana Nicolesco a fost aleasa in acest an printre personalitatile care guverneaza Fundatia Menuhin, idealul sau, ca si al marelui prieten disparut, fiind comuniunea prin arta. Ideal transmis talentelor din noile generatii, pe care Mariana Nicolesco le-a luat de atatea ori alaturi de ea in concertele sale din tara si din strainatate si care apar astfel in atatea documente fotografice alaturi de ea si de Lord Menuhin, de Krzysztof Penderecki si de Gian Carlo Menotti. Sau, cum se poate vedea si in Orpheus, impreuna cu Virginia Zeani, dupa un spectacol pregatit de Mariana Nicolesco, in care au stralucit in America in aceasta primavara, cand cele doua artiste au fost omagiate la cei 150 de ani ai capodoperei verdiene La Traviata.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane