Putini europeni isi amintesc astazi de diva Oum Kalsoum. Nascuta in 1902, ea a devenit, timp de aproape jumatate de secol, un adevarat mit pentru lumea araba, cantecele ei incercand – si reusind – sa imbine traditia cu modernitatea. Dramaturgul Adel Hakim, nascut la Cairo, dar traind in Franta, a scris, pentru teatrul din Quartiers d*Ivry, o piesa avand ca tema relatia misterioasa dintre cantareata si ascultatorii sai, al caror numar era de ordinul milioanelor.
Poetii si compozitorii au gasit in aceasta -taranca africana ce s-a daruit artei ei intr-o maniera aproape mistica-, incarnarea dorintei lor de modernitate, cantecele interpretate de ea avand deseori conotatii sociale si politice ce pot fi regasite in Egipt si in epoca contemporana. Spectacolul este, dupa marturisirea dramaturgului, o incercare de a descoperi personalitatea contradictorie a cantaretei, prin abordarea personajelor importante din viata ei, tatal, impresarul, muzicienii. Povestea este narata cu simplitate, cu ajutorul citatelor muzicale sau cinematografice, unele poetice, altele kitsch chiar. Partea muzicala a spectacolului, ingrijita de compozitorul tunisian Anouar Brahem, cuprinde si compozitii originale. Cantecele lui Oum Kalsoum, care au inflacarat atata vreme lumea araba, sunt interpretate de cantareata egipeana Afaf Reda, acompaniata la flaut de tunisianul Zghonda. Doua actrite, Malika Bireche si Fajria Deliba, interpreteaza rolul Oum Kalsoum la tinerete si, respectiv, la maturitate.
-Povestea lui Oum Kalsoum este povestea unei intalniri unice intre o artista si publicul sau, timp de aproape o jumatate de secol, intr-o relatie ce scapa oricarei analize rationale, si este, in acelasi timp, povestea nasterii unui popor si a unei forme de modernitate care se cauta pe sine-, afirma regizorul spectacolului, Lotfi Achour.