S-a incheiat la Brasov, cu splendida Gala a Laureatilor Concursului de Interpretare, Primul Festival National al Liedului Romanesc, organizat de soprana Mariana Nicolesco impreuna cu Universitatea Transilvania. Manifestarea reprezinta un triumf, in primul rand prin raspunsul tinerilor artisti care s-au inscris la Concursul de Interpretare: nu mai putin de saizeci. Apoi, prin nivelul exceptional al pregatirii lor, prin aprofundarea acestui gen in care muzica romaneasca a excelat de doua secole incoace, pe fondul stravechi al cantecelor noastre de dor. In sfarsit, prin prezenta in juriul concursului, prezidat de Mariana Nicolesco, a unor compozitori, autori de lieduri si muzicologi dintre cei mai de seama ai Romaniei, precum Carmen Petra Basacopol, Pascal Bentoiu, Dumitru Capoianu, Octavian Lazar Cosma, Dan Dediu, Felicia Donceanu, Adrian Iorgulescu si Cornel Taranu.
Pentru a defini si a fixa in constiinta colectiva originalitatea si valoarea creatiei romanesti in domeniul liedului, la simpozionul organizat cu prilejul festivalului, in afara de aceste eminente personalitati, a luat cuvantul cercetatoarea americana Paula Boire, autoarea unei importante lucrari in patru volume, dedicata acestui domeniu de creatie romaneasca. Luand in considerare valoarea deosebita a implicarii tinerilor artisti in aprofundarea liedului romanesc, semnificatia acesteia in planul punerii in valoare a patrimoniului muzical national, frumusetea vocilor si nivelul interpretarilor, juriul concurcului a acordat premii in valoare totala de peste 300 milioane de lei urmatorilor participanti: Premiul I (ex-equo) – soprana Mihaela Maxim, soprana Maria Petcu, mezzo-soprana Iulia Merca; Premiul II (ex-equo) si Mentiunea Speciala a Juriului pentru Cea mai buna interpretare a unei lucrari de Tiberiu Brediceanu – soprana Camelia Clavac; Premiul II (ex-equo): mezzo-soprana Geanina Munteanu, soprana Teodora Gheorghiu; Premiul III (ex-equo): baritonul Florin Estefan, soprana Oana Severin, basul Adrian Sampetrean. Au mai fost acordate: Premiul de Excelenta pentru Promovarea Liedului Romanesc, obtinut de soprana Mirela Zafiri, Premiul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor, Premiul Special al Juriului si Premiul pentru Performanta, decernat celui mai tanar interpret si celei mai tinere interprete.
Festivalul a cuprins de asemenea recitalul basului Ionel Pantea, interpret incomparabil al liedului romanesc, recitalul de lieduri al sopranei Ramona Eremia, la deschiderea festivalului, alaturi de pianistul Matei Varga si de violoncelista Laura Buruiana, care au interpretat la randul lor pagini din muzica romaneasca.
Liedul, termen cult universal cunoscut, ce desemneaza un gen si un stil, a aparut la noi pe un fond poetic, muzical si interpretativ milenar si are un echivalent cum nu se poate mai fericit in limba noastra: cantec de dor.
Dorul este forma eterna de expresie a sufletului romanesc, rezumata prin cant in cel mai complex dintre cuvintele prin care vocabularul nostru ne singularizeaza semantic si sensibil intre toate limbile cu mare potential poetic. (…)
Cantecul de dor umple un gol sufletesc, un vid, suplineste o absenta ce merge de la persoana iubita pana la iubirea fara obiect, divina. El implica existential o recuperare prin magia cuvantului si a cantului, defineste un univers plin de nostalgie si se manifesta ca o forma de meditatie.
Aceste sugestii nu sunt decat o parte din vastul registru de sensibilitate si de subtilitate inmanunchiate in lied, in suprema sa rigoare stilistica si in nobletea sa, pe care le vor pune in valoare atat de multe noi talente dedicate muzicii.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane