S-a incheiat, la sfarsitul saptamanii trecute, marea licitatie care a tinut paginile ziarelor pariziene timp de mai multe luni: desfacerea colectiei celui care a fost considerat -pontiful suprarealismului-, Andre Breton. Polemicile generate de risipirea ei au fost inlocuite, in timpul vanzarii, de nemultumirile multor colectionari si anticari, provocate de exercitarea dreptului de preemptiune al statului, mai ales in ceea ce priveste cartile. Numita de -Le Figaro- -vanzarea secolului-, licitatia a inceput pe 7 aprilie cu un val vehement de proteste, o vizibila tensiune intre cei care cumparau pentru colectionarii particulari si cei care achizitionau pentru stat. Indiferent insa de aceasta atmosfera, biblioteca adunata timp de 50 de ani de ilustrul scriitor si animator al suprarealismului a fost dispersata, vanzarea cartilor si documentelor sfarsindu-se in 12 aprilie. Statul si-a exercitat dreptul de preemptiune in 215 cazuri, dintr-un total de 1692 de carti si 536 de manuscrise. Printre exemplarele cele mai ravnite s-au numarat o editie originala a Femeii invizibile de Salvador Dali, cu desenele originale, insotita de un manuscris autograf ilustrat cu crochiuri, adjudecata cu 120.146 de euro, fata de 45.000 de euro pretul de pornire, o editie originala a scenariului inedit de film suprarealist Babouao, a aceluiasi autor, insotita de o scrisoare autografa, estimata la 33.022 de euro si vanduta cu un pret de 4,5 ori mai mare. Prima zi de licitatie a insemnat o suma de 937.796 de euro. Printre piesele achizitionate de stat, destinate mai multor biblioteci din Paris si din provincie, se afla Cent comptines de Pierre Roy, Celui qui s*y colle de Aragon, o editie ilustrata de Matta in 1944 a Arcane 17 (18.870 de euro). Manifestul suprarealismului al lui Andre Breton a fost achizitionat la un pret sub cel estimat, in timp ce un exemplar original Qu*est-ce que le surrealisme? ilustrat de Magritte, caruia i s-a adaugat macheta copertii, adnotata de Breton, si desenul original al pictorului reprezentand una dintre operele cele mai cunoscute, Le viol, plus doua pagini de explicatii manuscrise trimise de Magritte lui Breton au fost achizitionate cu 120.000 de euro. Cea de-a treia zi a licitatiei a insemnat o suma de 1,288 milioane de euro, aproximativ de doua ori cea estimata. Editia completa a revistei -Litterature-, condusa de Andre Breton, careia i s-au adaugat manuscrise sau autografe ale unor artisti ca Aragon, Tristan Tzara, Francis Picabia, Paul Eluard sau Brancusi, s-a ridicat la 173.210 euro, in timp ce o alta colectie a revistei -Le surrealisme au service de la revolution-, condusa de asemenea de Breton si care cuprindea texte de Eluard, Aragon, Breton si ilustratii de Dali, Magritte… a fost achizitionata de catre stat cu 184.265 de euro. In total, cartile au adus peste patru milioane de euro, iar manuscrisele – trei milioane, vanzarea depasind, conform declaratiilor comisarului licitatiei, cu 60% asteptarile.
A urmat dispersarea colectiei de tablouri moderne care a insemnat 23 milioane de euro. De semnalat, in aceasta categorie, trei desene de Andre Breton, printre care un portret al lui Apollinaire din 1949, care s-a vandut cu 20.000 de euro, aproximativ de 10 ori mai mult decat se estimase, o panza de Picabia, Indragostiti dupa ploaie – 1,6 milioane euro, o alta de Tanguy – un milion de euro, in timp ce un ulei pe lemn si carton de Jean Arp a atins numai 880.000 de euro. Statul si-a exercitat si aici dreptul de preemptiune, printre altele, pentru trei serii de -Desene colective- din 1940 si un ulei pe panza de Fleury Joseph Crepin. Sa mai amintim Capcana de Joan Miro (2,5 milioane de euro), Marele muzician de Georges Ribemont-Dessaignes, Femeia de Arp (2,5 milioane de euro), Imposibilitatea de a dansa de Man Ray, Vasele comunicante de Rivera, ultimele trei intrand in posesia Centrului Pompidou.
In sfarsit, de un mare interes s-au bucurat fotografiile. Au fost propuse aproximativ 1.500 de clisee, care au atins, dupa parerea jurnalistilor, -preturi suprarealiste-. Muzeul de Arta Moderna al orasului Paris a achizitionat, pentru 80.000 de euro, Papusa blonda plangand langa un scaun, datand din 1936, iar o galerie din New York a reusit sa obtina, pentru 82.000 de euro, Autoportret cu papusa, realizat in 1933 – 35, ambele din seria celor realizate de Breton. -Printr-o dubla expunere, artistul s-a fotografiat alaturi de creatura sa-, explica la aceasta pozitie, in catalog, expertul David Fleiss. Cele mai frumoase exemplare au fost cele 20 de fotografii extrem de rare ale mexicanului Manuel Alvarez Bravo (1902 – 2002), dintre care Parabola Optica din 1934 a atins 130.000 de euro, iar Escala de escalas din 1931 – 30.000 de euro. Alti fotografi ale caror piese au fost propuse spre vanzare si care au depasit preturile estimative au fost belgianul Raoul Ubac, Leo Dohmenn si Man Ray.
Timp de 11 zile, Parisul a trait o adevarata febra a comentariilor, daca nu a achizitiilor, diversitatea publicului fiind uimitoare chiar pentru specialistii casei de licitatie, atat in ceea ce priveste statutul social, cat si marele numar de colectionari particulari sau institutii din alte tari. S-a dispersat astfel atelierul uneia dintre personalitatile cele mai importante si cele mai controversate ale secolului XX, dar, asa cum aprecia Jean-Jacques Aillagon, ministrul francez al culturii, -Nu ma tem de aceasta vanzare. Ea nu va risipi amintitrea lui Andre Breton. Dimpotriva, o va propaga.-