Cu siguranta, cel mai important eveniment muzical al anului – Festivalul International George Enescu – este asteptat cu nerabdare si curiozitate de catre melomanii din intreaga tara, care se pregatesc sa asiste, ca de obicei, la un regal de muzica buna in interpretari de referinta oferite -pe viu- de ansambluri, solisti si dirijori de anvergura pe care fie ii vor asculta acum pentru prima oara pe scena romaneasca, fie ii vor revedea cu placere, pentru ca sunt cativa solisti si dirijori care, in editiile anterioare, au reprezentat adevarate revelatii.
De aceasta data, ne vom opri asupra oaspetilor care vor veni -in premiera-, despre cei care deja ne sunt familiari urmand sa oferim detalii in zilele viitoare. Astfel, inca din seara inaugurala, dar si a doua zi, pe scena Salii Palatului se va afla celebra London Symphony Orchestra care, sub bagheta la fel de celebrului Sir Colin Davis, va interpreta opusuri de Dvorak, Sibelius si Beethoven; inedit va fi si faptul ca, in concertul de deschidere, LSO va fi dirijata de doi maestri, pentru ca in prima parte la pupitru se va afla Cristian Mandeal pentru a prezenta lucrari emblematice pentru creatia enesciana – Rapsodia I si Simfonia I, astfel incat vom avea prilejul sa le urmarim in talmacirea unei orchestre care, speram, va descoperi cu incantare frumusetea partiturilor respective, pe care apoi le va include in repertoriul curent. De altfel, toate ansamblurile prezente in festival vor aborda piese romanesti tocmai in ideea de a le facilita cunoasterea compozitorilor nostri si, totodata, de a oferi publicului versiuni interpretative purtand amprenta unui anume dirijor, a unei anume formatii, ceea ce va rezerva surprize extrem de interesante (asa cum s-a petrecut si in editia precedenta, cand Kurt Masur si mai ales Seiji Ozawa ne-au cucerit prin maniera in care au redat opusuri de Enescu). Orchestra Simfonica din Luxemburg, dirijata de Bramwell Tovey, va canta Ison I de Stefan Niculescu, alaturi de un concert beethovenian (solist pianistul Valentin Gheorghiu) si monumentala -Simfonie fantastica- de Berlioz, omagiu adus astfel compozitorului francez la bicentenarul nasterii sale.
O noutate va fi si concertul sustinut de Orchestra Simfonica -Gulbenkian-, ce va propune un program Barber, R. Strauss, Mendelssohn-Bartholdy, dar si Simfonia VI -Culori- de Pascal Bentoiu, la pupitru fiind o veche cunostinta a spectatorilor romani – Lawrence Foster, iar solist – pianistul Dan Grigore. Din Stockholm vor sosi Filarmonica Regala si Corul Eric Ericson (care, sub bagheta lui Alan Gilbert, va prezenta Rapsodia II de Enescu, alaturi de o piesa de Ives si de indragita Simfonie IX de Beethoven), din Helsinki a fost invitata Filarmonica dirijata de Leif Segestram (o aparitie extrem de pitoreasca) propunand un program Sibelius, alaturi de poemul simfonic Vox maris de Enescu, iar din Viena va fi prezenta, de aceasta data, Orchestra Simfonica, dirijorul Gerd Albrecht, optand pentru Suita I de Enescu, pentru Concertul nr. 2 de Liszt (mai putin cantat la noi) – solist pianistul Janis Vakarelis – si prima simfonie de Brahms.
Interesant se anunta si concertul ansamblului -Solistii din Moscova- care, sub conducerea lui Iuri Bachmet, avandu-l ca solist pe violonistul Julian Rachlin, va aborda un program aparte, pentru ca, dupa Concertul brandemburgic nr. 6 de Bach, vor urma Intermezzi de Enescu, precum si Cinci capricii de Paganini si Cvintetul op. 115 de Brahms, ambele secvente in aranjamentul orchestral semnat de dirijorul oaspete, ceea ce va aduce o nota de inedit pentru cei care cunosc acele piese in forma lor originala. De asemenea, la Ateneu va evolua -Britten Sinfonia- cu un program Tippett, Mozart, Schubert, alaturi de ultimul opus enescian – Simfonia de camera op. 33.
Dupa ce, in 21 septembrie, vom asculta Orchestra Simfonica din Praga dirijata de Leos Svarovski – solista pianista Cristina Ortiz – interpretand Janacek, Rachmaninov si Enescu (Suita III -Sateasca-), in penultima seara vom aplauda renumita Orchestra -Maggio Musicale Fiorentino- care, dirijata de stralucitorul Zubin Mehta (pe care publicul nostru a avut privilegiul sa-l urmareasca si in anii *60, dar si in 1995), va interpreta Uvertura enesciana -in caracter popular romanesc- alaturi de monumentale opusuri de Stravinski si Mahler. Si tot Mahler se va canta si in concertul final, sustinut de o orchestra cu totul speciala – -Filarmonica George Enescu de ieri si de azi- – la pupitru fiind Cristian Mandeal, directorul Filarmonicii, dar si al Festivalului, care a optat pentru Simfonia II -Renasterea-, precedata de Simfonia concertanta de Enescu, solist – violoncelistul David Geringas.
Si tot printre noutati se cuvine mentionat recitalul pe care soprana Leontina Vaduva il va sustine la Ateneu in compania pianistului Vicenzo Scalera – o intalnire emotionanta cu minunata noastra solista care revine astfel pe podiumul romanesc dupa 16 ani de absenta; parca pentru a compensa, intrucatva, aceasta indelungata perioada in care melomanii din tara au admirat-o doar la radio, pe CD, pe casete video sau in programele televiziunii Mezzo, artista va reaparea si in ultima seara, cantand alaturi de mezzosoprana Daniele Denschlag de la Staastoper Viena in Simfonia II de Mahler.
Amiezele camerale si ciclul -Beethoven by Midnight-, ce se vor desfasura sub cupola Ateneului proaspat renovat, vor prilejui de asemenea momente interesante si noutati de reala atractie pentru iubitorii genului, pentru ca vom urmari recitaluri prezentate de renumitul pianist Ivo Pogorelici, de Cvartetul Arditi, Cvartetul -Fine Arts, Trio ABEGG-, Camerata Salzburg etc.
Repere asteptate cu vie curiozitate vor fi si premiera operei Oedip de Enescu la Opera Nationala (in viziunea binecunoscutului Petrica Ionescu, care astfel va -debuta- ca regizor de opera si in tara dupa ce, spre exemplu, a montat spectacolul de deschidere a Operei Bastille – Paris in 1991), dar si Gala de balet in care vor evolua stele ale marilor scene din lume, printre care Simona Noja de la Staastoper Viena, Alina Cojocaru de la Covent Garden, Laurentiu Guinea (recent aplaudat pe aceeasi scena pentru coregrafia realizata in Tripticul prezentat la sfarsitul stagiunii trecute) si multi altii.
Desigur, tentatiile sunt mult mai numeroase, nume deja cunoscute din galeria celebritatilor artei interpretative, dar si artisti romani oferind, de asemenea, seri deosebite, la care ne vom referi ulterior.
Dar, pana atunci, cei care doresc sa poata aplauda intreaga pleiada de muzicieni care vor -invada- Bucurestiul timp de 12 zile ar trebui sa-si procure fie abonamente (tip A – incluzand 12 concerte la Sala Palatului, cu preturi intre 4.800.000- 2.000.000 lei, tip B – 12 concerte la Ateneu, costand 2.000.000 lei sau, dupa caz, tip C, rezervat elevilor, studentilor si pensionarilor care pentru 12 concerte la Sala Palatului vor plati 1.200.000 lei), fie bilete intre 500.000-200.000 lei (pentru Sala Palatului) si intre 200.000-100.000 lei (pentru amiezele de la Ateneu). Daca pentru spectacolele de la Opera si pentru -Beethoven by Midnight- vor exista bilete speciale, accesul la concertele din cadrul Concursului Enescu va fi liber, evident in limita locurilor disponibile, posesorii de abonamente avand insa prioritate.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane 27.12.2024, 11:19:33