29 aprilie, data nasterii marelui reformator al dansului, creatorul baletului modern, Jean Georges Noverre (1727-1810), a fost desemnata, in 1982, la initiativa Comitetului International al Dansului din cadrul Institutului International de Teatru UNESCO, Ziua Internationala a acestei arte aparute o data cu primele expresii spirituale ale omului. Obiectivele acestei zile sunt reunirea lumii dansului, omagierea acestei forme de expresie estetica, celebrarea universalitatii ei, a capacitatii de a depasi toate frontierele politice, culturale, etnice, a calitatii ei de limbaj universal.
Ca si in cazul celebrarii altor arte la nivel mondial, si pentru aceasta zi, o celebritate a domeniului adreseaza un mesaj international. Anul acesta, semnatarul mesajului este reputatul coregraf suedez Mats Ek. Nascut in 1945, Mats Ek studiaza teatrul si dansul. La inceput este regizor la Teatrul de Marionete, Teatrul Municipal din Stockholm si la Teatrul Regal Dramatic. Din 1973, devine dansator la Ballet Cullberg, iar trei ani mai tarziu debuteaza in calitate de coregraf al companiei, cucerind aprecierea publicului si specialistilor. Primele balete puse in scena sunt Sfantul Gheorghe si balaurul, Soweto si Casa Bernardei Alba. Din 1981 pana in 1993 este directorul artistic al companiei, succedandu-i in acest post mamei sale, Birgit Cullberg. A creat aici peste 20 de balete, reluand, in interpretari spectaculoase, piese clasice, cum ar fi Giselle, Lacul lebedelor, Carmen. In anii *90, este invitat sa creeze coregrafii pentru cele mai importante companii de balet internationale, cum ar fi Baletul din Hamburg, unde monteaza Frumoasa din padurea adormita, Nederlands Dans Theater, unde prezinta A sort of, Baletul Operei din Paris, pentru care imagineaza piesa Appartement. Mai multe balete semnate de el au fost adaptate pentru televiziune, doua primind chiar Premiul Emmy. Printre reusitele sale se numara si doua productii de teatru coregrafic: Don Giovanni (1999) si Andromaque (2001) pentru Teatrul Regal Dramatic din Stockholm. Cea mai recenta lucrare a sa, Flucke, a avut premiera in noiembrie anul trecut la Danses Hus din acelasi oras.
Dupa o experienta de dansator si coregraf acumulata timp de 30 de ani, Mats Ek incearca sa surprinda, in mesajul international din acest an, esenta dansului: -Ce este dansul? Daca cineva raspunde la aceasta intrebare nu se bucura de incredere. Si, totusi, dati-mi voie sa incerc un raspuns. Dansul este puterea de a gandi cu corpul. Este oare necesar sa gandim cu corpul? Nu pentru a supravietui, ci pentru a trai. Exista atatea ganduri pe care numai corpul le poate gandi. S-ar putea ca alte lucruri, ca, de pilda, pacea, sa fie mai importante decat dansul. Dar vom avea nevoie de dans pentru a celebra pacea. Si pentru a alunga prin vraji demonii razboiului, cum a facut Nijinski. Anarhista Emma Goldman a stiut poate cel mai bine sa exprime acest lucru. O revolutie care nu-ti permite sa dansezi, nu merita sa te lupti pentru ea. Zeul Shiva a creat universul prin dansul sau. Dar dansul este contrariul oricarei pretentii de divinitate. Dansul este o incercare mereu reinnoita, ca scrisul pe apa. Dansul nu este viata, dar el mentine vii toate lucrurile mici din care e facut lucrul cel mare, viata-.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane