Arheologii italieni au demarat o serie de săpături la Florența pentru a identifica rămășițele pământești și pentru a reconstitui trăsăturile femeii care i-a servit ca model lui Leonardo da Vinci în momentul în care maestrul italian a pictat „Mona Lisa“, în secolul al XVI-lea.
Potrivit AFP, echipa de cercetători, alcătuită în special din antropologi, experți în analizele ADN și arheologi, a început să sondeze terenul din jurul mănăstirii Sant’Orsola din Florența, pentru a găsi scheletul Lisei Gherardini, faimoasa Mona Lisa, și a-l compara cu portretul realizat de Leonardo da Vinci.
„Vrem să găsim craniul și să reconstituim portretul Monei Lisa“, a declarat Stefania Romano, o purtătoare de cuvânt a grupului de experți care coordonează săpăturile din curtea acestei mănăstiri medievale din centrul capitalei regiunii toscane.
Un georadar folosit de specialiști a arătat deja că este posibil să existe schelete umane înhumate la o adâncime de doar doi metri în curtea mănăstirii.
După ce va fi descoperit scheletul, experții în ADN vor putea să compare rezultatele lor cu analizele făcute asupra descendenților familiei Gherardini.
Aceste săpături arheologice au trezit indignarea unei prințese italiene, care susține că este înrudită cu familia Gherardini și a cerut ca scheletul Monei Lisa să nu fie exhumat.
„Nu se poate așa ceva, lăsați-o să se odihnească în pace! Ce ar putea să schimbe descoperirea rămășițelor ei pământești față de fascinația pe care o exercită tabloul lui Leonardo da Vinci?“, a declarat prințesa Natalia Strozzi, care este totodată actriță și posesoare a unei proprietăți viticole.
Lisa Gherardini (1479-1542), cunoscută și sub numele Lisa del Giocondo, s-a căsătorit cu un negustor de mătăsuri bogat din Florența și este considerată de cei mai mulți dintre experți ca fiind modelul din spatele celebrului portret al Giocondei, expus la Muzeul Luvru din Paris.
Însă identitatea modelului nu a fost niciodată stabilită cu certitudine, iar tabloul și-a păstrat acest aer de mister, în special grație zâmbetului enigmatic al Giocondei.
Stefania Romano consideră că, dacă mormântul Lisei Gherardini va fi descoperit, va putea fi valorificat ca obiectiv turistic, iar rezultatele acestor cercetări vor fi prezentate la Florența.
Curentul a primit „Distinctia Culturala” din partea Academiei Romane