Home Life O expoziție de falsuri, la National Gallery din Londra

O expoziție de falsuri, la National Gallery din Londra

DISTRIBUIŢI

National Gallery din Londra expune, începând de ieri, o serie de opere de artă care au înșelat vigilența experților britanici – falsuri, tablouri atribuite în mod eronat altor artiști și picturi avariate -, până când progresul științei a permis restabilirea adevărului, informează AFP.
„Este vorba de a privi mai de aproape aceste tablouri ca pe niște obiecte fizice“, a declarat Betsy Wieseman, unul dintre comisarii expoziției „Close Examination: Fakes, Mistakes and Discoveries“, care va fi deschisă până pe 12 septembrie.
Cu această ocazie, vizitatorii vor putea să înțeleagă mai bine „relațiile dintre cercetările științifice și cercetările artistice“, a adăugat aceeași sursă. Prestigiosul muzeu londonez a ales, din colecția sa de peste 2.000 de tablouri, circa 40 de opere pentru a ilustra provocările cu care se confruntă de secole cei mai mari experți în artă în procesul de autentificare a picturilor.
Grație unor tehnici moderne (raze infraroșii, radiografii, microscopie electronică, spectrometrie de masă), departamentul științific din cadrul National Gallery a reușit, de la înființarea sa în 1934, să facă lumină în multe cazuri considerate misterioase, relevând o serie de surprize plăcute, dar și altele mai puțin plăcute.
În categoria surprizelor neplăcute, muzeul expune „Portrait de groupe“, o pictură pe lemn achiziționată în 1923, despre care se credea că datează din secolul al XV-lea. Pictura conține însă o serie de pigmenți care au fost folosiți începând din secolul al XIX-lea, precum un lac obținut din rășină și folosit pentru a simula patina originală și alte detalii anacronice.
Misiunea experților este însă mult mai complicată în cazul operelor realizate în atelierele în care mai mulți artiști aveau posibilitatea de a interveni asupra aceluiași tablou sau de a face copii după operele marilor maeștri, a explicat Betsy Wieseman.
În iunie 1874, National Gallery a achiziționat două tablouri de Botticelli: „Marte și Venus“ și „O alegorie“, cel din urmă fiind considerat mai bun decât primul și având un preț de achiziție mai mare. Însă acest tablou s-a dovedit în cele din urmă o imitație realizată de unul dintre discipolii maestrului italian.
Expoziția prezintă și câteva opere care au fost modificate intenționat, din motive comerciale – „Portrait of Alexander Mornauer“ – sau din motive morale – „Woman at a Window“.
Primul tablou, pictat între 1464 și 1488 de un artist necunoscut, a fost transformat în secolul al XVIII-lea pentru a putea fi atribuit pictorului Hans Holbein, ale cărui opere erau la mare căutare. Pentru aceasta, fundalul a fost pictat în albastru, iar pălăria modelului a fost modificată, detalii care au apărut în timpul scanărilor cu raze X și în urma unei analize chimice a straturilor de vopsea.
În cazul tabloului „Woman at a Window“, pictat în timpul Renașterii, modificările datează din epoca victoriană, marcată de pudoare – decolteul femeii a fost micșorat, expresia feței este mult mai inocentă, iar coafura ei blondă a devenit brunetă.

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.