Home Life Săptămâna filmului românesc despre Marele Război la Cinemateca Română

Săptămâna filmului românesc despre Marele Război la Cinemateca Română

DISTRIBUIŢI

În perioada 25-31 iulie, Arhiva Națională de Filme — Cinemateca Română (ANF), în parteneriat cu Oficiul Național pentru Cultul Eroilor (ONCE), organizează, la Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din București (Str. Eforiei nr. 2), evenimentul ‘Săptămâna filmului românesc despre Marele Război’. Proiecțiile de filme din cadrul retrospectivei sunt însoțite de expoziția de fotografii ‘Pe urmele eroilor din Primul Război Mondial’, oferită de ONCE și găzduită în foaierul Cinematecii Eforie. Evenimentul se înscrie în Programul național al manifestărilor prilejuite de aniversarea Centenarului Primului Război Mondial. Accesul publicului la eveniment este liber.

Deschiderea evenimentului și vernisajul expoziției au loc luni, 25 iulie, de la ora 19:00, iar evenimentul continuă până duminică, 31 iulie.

Programul proiecțiilor, cu informații despre filmele prezentate:

Luni, 25 iulie, ora 19:00 (film de deschidere)

PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR

România, 1965, 156 min., 35mm; dramă, film psihologic, film de război, adaptare după romanul omonim al lui Liviu Rebreanu

Regia: Liviu Ciulei

Cu: Victor Rebengiuc, Liviu Ciulei, Ștefan Ciubotărașu, Ana Szeles, Gina Patrichi, Emil Botta, Ion Caramitru, Mariana Mihuț, Gyorgy Kovcs, Andras Csiky

‘Cu ajutorul lui Titus Popovici, regizorul a eliminat aspectele conjuncturale ale proiectului și a universalizat personajul, obținând capodopera cinematografiei române, laureată la Cannes. Expresivitatea filmică (imagine: Ovidiu Gologan, Premiu de excelență UNIATEC și ACIN) și poezia reținută a secvențelor produc unul dintre rarele cazuri în care adaptarea e superioară, în multe privințe, chiar originalului literar. Deși de profundă rezonanță națională, cu teatrul războiului mutat în Carpați, filmul își depășește tema în universal, prin elogiul prieteniei dintre cehul Klapka și românul Bologa, ca și iubirea Ilonei pentru Apostol sau salvarea dezertorului Muller de către sergentul căruia Ciubotărașu îi transmite o fierbinte omenie.’ (Tudor Caranfil, ‘Dicționar universal de filme’, ed. a 3-a, 2008) Premiul pentru regie la Festivalul de la Cannes.

Marți, 26 iulie, ora 18,00

DEPUNEREA JURĂMÂNTULUI CERCETAȘILOR LEGIUNII ‘VLAD ȚEPEȘ’, BRĂILA România, 1915, 10 min.; film documentar, film mut

Regia: Tudor Posmantir

RĂZBOIUL PENTRU ÎNTREGIREA NEAMULUI

România, 1920, 10 min.; jurnal de actualități, film mut

Regia: Constantin Ivanovici, Tudor Posmantir, Nicolae Barbelian

SERBĂRILE CULTURALE DIN BASARABIA

România, 1926, 14 min.; film documentar, film mut

Regia: Tudor Posmantir

ECATERINA TEODOROIU

România, 1931, 42 min.; film de ficțiune cu secvențe de actualități, dramă, film de război, film mut

Regia: Ion Niculescu-Brună

Cu: Felicia Frunză, Mielu Constantinescu, Ducy D’Alvern, L. Sarkady, Aristide Ștefănescu

Filmul, intitulat și ‘Eroina de la Jiu’, prezintă un episod din războiul României pentru unirea cu Transilvania și Basarabia. În film apar actori neprofesioniști, care-și interpretează propriile roluri (mama Ecaterinei Teodoroiu, comisarul Pompilian), precum și fragmente de actualități cinematografice (vizita Reginei Maria la un spital de război, scene de pe front). Din copia păstrată lipsesc câteva secvențe.

Marți, 26 iulie, ora 20:00

DATORIE ȘI SACRIFICIU

România, 1925, 21 min.; film de ficțiune cu secvențe de actualități, melodramă, film de război, film mut

Regia: Ion Șahigian

Cu: George Vraca, Ion Niculescu-Brună, Lulu Chiriac, Ion Finteșteanu, George Conabie, Dumitru Gaspar, Marcela Gheorghiu Ion și Ilie, doi flăcăi din același sat, o iubesc pe Ileana, fata primarului, care răspunde la dragostea lui Ion. Rivalitatea celor doi devine tot mai îndârjită, până când ei sunt mobilizați pe front, în același regiment, și Ion cade rănit la datorie. Rolul Ion Străjeru reprezintă debutul cinematografic al actorului George Vraca. Sunt folosite fragmente de actualități de pe front. Din copia păstrată lipsesc câteva secvențe.

VIAȚA NU IARTĂ

România, 1959, 74 min.; dramă, film de război, adaptare după Alexandru Sahia

Regia: Iulian Mihu, Manole Marcus

Cu: Nicolae Praida, Romulus Neacșu, Angela Chiuaru, Ilie Duțu, Emil Botta, Vasile Ichim, Dana Comnea, Vasile Nițulescu, Lazăr Vrabie

‘După ani în șir în care planul mediu a fost stăpânul filmelor românești, unghiurile și luminile au fost cuminți, convenționale, VIAȚA NU IARTĂ e ticsit cu prim-planuri, gros-planuri și filmări speciale. Filmul e cețos, beznicios, frizând ‘onirismul’, fondul ‘muzical’ e ca de castel cu fantome, din când în când auzim replici repetate și ecoizate, hohote burgheze diabolice, personajele par niște cartoane căzute din cer, care se plimbă prin cadru ca să fie filmate cât mai sofisticat, nu ca să trăiască, să sufere, să hohotească de râs sau de plâns. În schimb, parcă pentru liniștirea cenzorului de partid, după un număr de deraieri ‘formaliste’, se bagă periodic câte un text de propagandă comunistă grosieră. (…) VIAȚA NU IARTĂ este o fosilă ciudată, care se găsește într-un strat geologic unde nu-i e locul.’ (Cristian Tudor Popescu, ‘Filmul surd în România mută’, 2011)

Miercuri, 27 iulie, ora 17:00

FELIX ȘI OTILIA

România, 1972, 147 min.; dramă, adaptare după romanul ‘Enigma Otiliei’ de G. Călinescu

Regia: Iulian Mihu

Cu: Radu Boruzescu, Julieta Szonyi, Sergiu Nicolaescu, Gheorghe Dinică, Clody Bertola, Gina Patrichi, Leni Dacian, Violeta Andrei

‘I s-a reproșat ecranizării că rămâne la suprafața romanului, ratându-i sensurile profunde, însă singura greșeală a lui Iulian Mihu mi se pare alegerea unui titlu mistificator. Dacă filmul s-ar fi concentrat asupra triunghiului Felix-Otilia-Pascalopol, acordând mai multă atenție analizei și neglijându-le pe celelalte personaje, am fi avut probabil o dramă psihologică puternică, dar am fi pierdut o frescă socială captivantă, realizată în stil realist clasicist (nu realist minimalist), prin care o întreagă menajerie de celuloid ni se revelează în toată splendoarea ei irezistibilă.’ (Mihai Fulger, ‘Dilema veche’, 2008) Premiul de selecție la Veneția 1972, Premiul de excelență pentru sistemul ‘Graphys color’ la Salerno 1974, șase premii ACIN 1972.

Miercuri, 27 iulie, ora 20:00

1 MAI 1914

România, 1914, 2 min.; film documentar, film mut

Regia: Constantin Ivanovici

VIAȚA LA ȚARĂ

România, 1914, 2 min.; film documentar, film mut

Regia: Nicolae Barbelian, Victor De Bon

ECATERINA TEODOROIU

România, 1978, 107 min.; dramă, film biografic, film de război

Regia: Dinu Cocea

Cu: Stela Furcovici, Ion Lupu, Mihai Mereuță, Ion Caramitru, Cornel Coman, Elena Sereda, Amza Pellea, Ilarion Ciobanu

Filmul prezintă faptele de arme, din timpul Primului Război Mondial, ale Ecaterinei Teodoroiu, prima femeie ofițer din armata română, începând cu participarea sa pe front în cadrul unui spital de campanie, continuând apoi ca sublocotenent al unui pluton și sfârșind cu uciderea sa în luptele de la Mărășești. Premiul ACIN 1978 pentru coloană sonoră (Dan Ionescu) și Diplomă de onoare pentru debut (Stela Furcovici).

Joi, 28 iulie, ora 18:00

OSÂNDA

România, 1976, 112 min.; dramă, adaptare după romanul ‘Velerim și Veler Doamne’ de Victor Ion Popa

Regia: Sergiu Nicolaescu

Cu: Amza Pellea, Ioana Pavelescu, Ernest Maftei, Gheorghe Dinică, Sergiu Nicolaescu, Emmerich Schaffer, Mihai Mereuță, Aimée Iacobescu, Elena Dacian

După zece ani de ocnă în urma Răscoalei din 1907 și alți câțiva ani petrecuți pe front, țăranul Manlache Preda se întoarce acasă. El se angajează la boierul Leon și se îndrăgostește de Ruxandra, o fată singură și săracă. Uciderea boierului, de către doi țărani răzvrătiți, atrage bănuiala asupra lui Manlache. Nevinovat, dar și neîncrezător în justiție, acesta se refugiază în munți, urmat de Ruxandra, care e însărcinată. Distincții ACIN: Marele Premiu (ex-aequo), Premiul pentru interpretare masculină (Amza Pellea, ex-aequo), Premiul pentru montaj (Margareta Anescu) și Diplomă de onoare pentru rol secundar (Ernest Maftei). Premiul pentru interpretare masculină (Amza Pellea) la Festivalul de la Moscova.

Joi, 28 iulie, ora 20:00

 

VIZITA M.S. REGELUI LA ȘCOALA MILITARĂ DE INFANTERIE

România, 1914, 5 min.; film documentar, film mut

Regia: Svoboda

PRIN CENUȘA IMPERIULUI

România, 1976, 105 min.; dramă, film de război, adaptare după romanul ‘Jocul cu moartea’ de Zaharia Stancu

Regia: Andrei Blaier

Cu: Gheorghe Dinică, Gabriel Oseciuc, Cornel Coman, Irina Petrescu, Ernest Maftei, ștefan Sileanu, Ferencz Bencze, Florina Cercel, Elena Albu, Andrei Codarcea

Darie și Diplomatul, doi soldați recrutați cu forța, evadează dintr-un convoi rătăcind printr-o Peninsulă Balcanică pârjolită de război. Martori ai destrămării Imperiului Austro-Ungar, ei fac eforturi uriașe pentru a supraviețui. și, cu toate că au firi total diferite (Darie e un tânăr idealist, iar Diplomatul — un mitoman cinic, în care josnicia se alătură nobleții), cei doi se sprijină reciproc până la revenirea în țară. Marele Premiu (ex-aequo) și Premiul pentru muzică (Radu șerban) acordate de ACIN, Premiul pentru interpretare (Gheorghe Dinică) la Festivalul de la Karlovy Vary, Mențiunea specială a juriului la Festivalul Internațional al Filmului pentru Tineret de la Cannes, Diploma de onoare pentru evocare istorică la Festivalul de la Avellino.

Vineri, 29 iulie, ora 18:00

PACEA DE LA BUCUREȘTI / DER FRIEDEN VON BUKAREST

Germania, 1918, 6 min.; film documentar, film mut

ÎNTRE OGLINZI PARALELE

România, 1979, 92 min.; dramă, film psihologic, adaptare după opera lui Camil Petrescu

Regia: Mircea Veroiu

Cu: Ion Caramitru, Elena Albu, Ovidiu Iuliu Moldovan, George Constantin, Dorel Vișan, Rodica Tapalagă, Fory Etterle, Corado Negreanu, Adrian Pintea, Cornel Ciupercescu

Filmul urmărește destinele a doi prieteni — Ștefan, un student la Filosofie, și Gore, un ziarist adept al ideilor socialiste—, în preajma Primului Război Mondial. Devenit peste noapte bogat datorită unei moșteniri, ștefan asistă neputincios la metamorfoza soției sale Ela, care devine pe zi ce trece tot mai frivolă, integrându-se într-un mediu care lui îi este ostil. Îndurerat de moartea lui Gore într-o ciocnire cu poliția și dezgustat de meschinăria Elei, Ștefan se va înrola pe front. Distincții ACIN: Premiul pentru imagine (Călin Ghibu, ex-aequo), Premiul pentru decoruri (ștefan Antonescu, ex-aequo), Premiul pentru montaj și pentru întreaga sa activitate cinematografică (Iolanda Mântulescu) și Diplomă de onoare (Elena Albu).

Vineri, 29 iulie, ora 20:00

TRATATUL DE LA TRIANON / LE TRAITE DE TRIANON

Franța, 1920, 10 min.; film documentar, film mut

ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE

România, 1980, 99 min.; dramă, adaptare după romanul ‘Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război’ al lui Camil Petrescu

Regia: Sergiu Nicolaescu

Cu: Vladimir Găitan, Ioana Pakula, Sergiu Nicolaescu, Sebastian Papaiani, Ion Besoiu, Gheorghe Dinică, Colea Răutu, Ernest Maftei, George Mihăiță

Pe fundalul Primului Război Mondial, fimul prezintă drama sentimentală a ofițerului Tudor Gheorghiu (în roman, Ștefan Gheorghidiu), care, obsedat de ideea infidelității soției, recurge la gesturi nesăbuite, ce-l duc în fața plutonului de execuție. ‘Epoca primului război mondial este materializată prin cea mai imediată ipostază a ei: vestimentația și decorurile, naturale sau construite chiar, oferă senzația cadrului autohton al vremii.’ (Mircea Alexandrescu, ‘Cinema’, 1980) Premiul ACIN pentru costume (Doina Levintza).

Sâmbătă, 30 iulie, ora 17:00

TRIUNGHIUL MORȚII

România, 1999, 161 min.; film istoric, film de război

Regia: Sergiu Nicolaescu

Cu: Valentin Teodosiu, George Alexandru, Sergiu Nicolaescu, Silviu Stănculescu, Maia Morgenstern, Ilinca Goia, Virgil Andreescu, Iurie Darie, Eusebiu Ștefănescu, Ion Dichiseanu

Filmul reconstituie luptele purtate de armata română împotriva ocupanților germani, în timpul Primului Război Mondial, în localitățile Mărăști, Mărășești și Oituz.

Sâmbătă, 30 iulie, ora 20:00

CAPCANA MERCENARILOR

România-RDG, 1981, 108 min.; film de aventuri, film de război

Regia: Sergiu Nicolaescu

Cu: Gheorghe Cozorici, Sergiu Nicolaescu, Mircea Albulescu, Ion Besoiu, Amza Pellea, Jean Constantin, Colea Răutu, Șerban Ionescu, Violeta Andrei, Ileana Popovici

În iarna premergătoare Unirii de la 1918, dorind să pedepsească incendierea unei fabrici de cherestea, baronul von Gortz angajează o trupă de mercenari pentru a executa câte un om din fiecare familie din satul apropiat și a-i sili pe cei rămași să taie lemne iarna. Un țăran scapă și reușește să ajungă la cartierul general al armatei române. Comandantul Andrei îsi ia niște oameni de încredere și pleacă să-i salveze pe săteni. După ce suferă pierderi grele în confruntare, mercenarii sunt capturați și sătenii negociază cu baronul eliberarea lor.

Duminică, 31 iulie, ora 15:00

VIZITA FAMILIEI IMPERIALE RUSE LA CONSTANȚA

România, 1914, 30 min.; film documentar, film mut

Regia: Nicolae Barbelian, Victor De Bon, Gheorghe Ionescu, Constantin Ivanovici, Svoboda

FUNERALIILE M.S. REGELUI CAROL I

România, 1914, 29 min.; film documentar, film mut

Regia: Victor De Bon

Duminică, 31 iulie, ora 16:30

LUMINA PALIDĂ A DURERII

România, 1981, 145 min.; dramă, frescă socială

Regia: Iulian Mihu

Cu: Liliana Tudor, Gheorghe Marin, Violeta Andrei, Siegfried Siegmund, Florina Luican, Alexandru Racoviceanu, Emanoil Petruț, Andrei Finți, Savel Stiopul, Geo Saizescu

Filmul prezintă diferite evenimente dintr-un sat buzoian în vremea Primului Război Mondial: mobilizarea bărbaților, foametea, mizeria, bolile, greva petroliștilor, ocupația germană, reîntoarcerea de pe front, împărțirea pământurilor moșierești. Premiul ACIN pentru regie (ex-aequo) și Diplomă specială la Festivalul de la Moscova.

Duminică, 31 iulie, ora 19:00

ÎNTUNECARE

România, 1986, 93 min.; dramă, film psihologic, adaptare după romanul omonim al lui Cezar Petrescu

Regia: Alexandru Tatos

Cu: Ion Caramitru, George Constantin, Remus Mărgineanu, Tania Filip, Emilia Dobrin Besoiu, Vladimir Găitan, Dan Condurache, Florin Zamfirescu Narat la persoana întâi și structurat în jurul unor simboluri antirăzboinice, filmul dezvoltă, printr-o înlănțuire de flashbackuri, drama sufletească a lui Radu Comșa, un tip de arivist, logodit cu fiica unui moșier și om politic, dar marcat de experiența primei conflagrații mondiale, la care a participat direct și din care a ieșit mutilat fizic și psihic. Preluând obsesia fundamentală a operei popularului prozator, cineastul dezvoltă cinematografic ideea destinului individual și colectiv acționând ca o fatalitate asupra societății românești la început de veac. Rezultatul: o remarcabilă anatomie a unui destin ratat. Premii ACIN pentru interpretare masculină (Dan Condurache, ex-aequo) și pentru coloană sonoră (Tiberiu Borcoman).

Despre expoziția de fotografii ‘Pe urmele eroilor din Primul Război Mondial’:

În perioada 25-31 iulie a.c., Oficiul Național pentru Cultul Eroilor (ONCE) ? organ al administrației publice centrale, în subordinea Ministerului Apărării Naționale, cu atribuții în promovarea și valorificarea în plan educativ a memoriei celor căzuți pentru țară ?, prezintă, în foaierul Sălii Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române, o expoziție cuprinzând 90 de fotografii, intitulată ‘Pe urmele eroilor din Primul Război Mondial’, care ilustrează cele mai reprezentative cimitire și monumente de război, de pe teritoriul României, dedicate militarilor români care au căzut la datorie pe câmpurile de luptă ale Primului Război Mondial.

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.