2004 este fara indoiala un an excelent pentru cinematografia autohtona, dar mai ales pentru tinerii regizori care au facut adevarate furori la festivalurile internationale de film, de unde s-au intors acasa cu tot felul de trofee, obtinute mai ales la categoriile scurt metraj. Cu toate acestea, vechea garda de regizori continua sa aiba un cuvant de spus in prim-planul cinematografiei romanesti, fapt intarit de succesul obtinut de pelicula -Azucena, ingerul de abanos-, regizata de Mircea Muresan, la prima proiectie desfasurata la inceputul lunii in Los Angeles.
Ultima creatie a lui Mircea Muresan a fost prezentata in Statele Unite cu ajutorul Consulatului General al Romaniei din Los Angeles, in fata unui public numeros constituit in majoritate de membri ai comunitatii romanesti care traiesc in exoticul oras de pe coasta de vest a Statelor Unite, la care s-au adaugat insa si cativa actori, regizori, producatori si reprezentanti ai industriei de film de la Hollywood.
-Azucena, ingerul de abanos- este o productie 2004 a Artfilm Prod Bucuresti, avandu-i in distributie pe Olimpia Olari, Alin Panc, Nicoleta Luciu, Serban Ionescu, Cesonia Postelnicu, Diana Munteanu, Florian Ghimpu, Alexandru Bindea si Valentin Teodosiu, un film care trateaza o tema de mare actualitate pentru spatiul est-european: traficul cu carne vie si migratia ilegala.
Aceasta pelicula, care are in distributie trei nume cunoscute mai mult de la posturile de televiziune: Olimpia Olari (fost Vj la MTV Romania), Diana Munteanu (Vj la MTV Romania) si Nicoleta Luciu (bomba sexy de la PRO TV), a reusit sa capteze atentia invitatilor atat prin prestatia tinerilor actori, dar mai ales prin subiectul abordat. -Azucena, ingerul de abanos- va fi lansat in cinematografele romanesti incepand din luna octombrie a acestui an.
Mircea Muresan – regizor fara stirea parintilor
Regizorul Mircea Muresan este originar din Rasinari, Sibiu, provenind din bunici si stramosi oieri care, in secolele trecute, au bantuit cu turmele in transhumanta pana prin Caucaz. Pasionat mai intai de sport (de box), intr-o zi descopera teatrul. Impresionat profund in special de grandiosul spectacol al Teatrului National, trilogia lui Eugene O*Neill, -Din jale se intrupeaza Electra-, Mircea Muresan se decide, fara stirea parintilor (care il voiau farmacist), sa se inscrie la Conservatorul -Timotei Popovici-, sectia arta dramatica, la clasa profesorului Nicolae Baila, fost actor la Viena, si a viitorului mare om de teatru Radu Stanca.
Dupa Bacalaureat, Mircea Muresan este angajat -elev de ansamblu- la Teatrul Municipal local. Un an mai tarziu, la infiintarea Teatrului de Stat, este angajat si ca actor. Ulterior, joaca roluri principale in -Burghezul Gentilom-, -Inspectorul de politie- si in -Oameni pe un sloi de gheata-, absolvind in 1955 IAC intr-o clasa din care mai faceau parte Iulian Mihu si Mircea Dragan.
Debutul sau regizoral are loc in 1965 cu filmul -Rascoala-, o ecranizare dupa romanul lui Liviu Rebreanu, care este admis in sectiunea oficiala a Festivalului de la Cannes. Dupa o lupta acerba cu regizorii europeni, Mircea Muresan reuseste sa castige premiul -Opera Prima- cu -Rascoala-. Continuand pe aceeasi linie, regizorul ecranizeaza -Baltagul- (1969, adaptare dupa Sadoveanu), precum si -Blestemul pamantului, blestemul iubirii- (1979) – adaptare dupa romanul -Ion-, revenind astfel la Liviu Rebreanu. Un alt film care a facut furori in aceasta perioada este celebrul -Toate panzele sus!- (1979) cu Ilarion Ciobanu, Colea Rautu si Jean Constantin in distributie.
Din bogata filmografie a lui Mircea Muresan mai remarcam coregia la serialul tv -Lumini si umbre- si -Horea-(1984) – epopeea rascoalei ardelenilor de la 1784.
Pe langa filmele cu subiect popular, Mircea Muresan a testat si comedia, printre creatiile sale numarandu-se -Miss Litoral- (1990), -A doua cadere a Constantinopolului- (1994) sau -Sexy Harem Ada-Kaleh- (2001).
Noul sau film, -Azucena, ingerul de abanos-, infatiseaza o stranie poveste de iubire, avand toate atuurile pentru a domina sfarsitul de an al cinematografiei romanesti.