Pe 15 octombrie 2005, Universitatea din Illinois in colaborare cu Institutul Cultural Roman organizau, la initiativa violonistului Sherban Lupu, premiera operei -Opedip-, de George Enescu, in Statele Unite.
Spectacolul, desfasurat la Krannert Center for the Performing Arts din Urbana, nu a ramas fara reactii, criticul muzical Charles H Parsons acordandu-i un spatiu generos in numarul ianuarie/februarie 2006 a -American Record Guide- – cea mai veche publicatie americana de muzica clasica.
In cronica sa, Parsons scrie: -Este greu de crezut ca, in cei aproape 70 de ani de la premiera operei <Oedip> a lui George Enescu, la Opera din Paris, aceasta a fost pusa in scena doar la Bruxelles, Berlin, Viena si Bucuresti, la care se adauga cateva interpretari in concert la Edinburgh si in Finlanda. Montarea la Urbana a fost, in fapt, una foarte nimerita: Enescu a predat la Scoala de Muzica a Universitatii din Illinois in 1947 si 1950, iar acest an (2005 – n.r.) marcheaza comemorarea a 50 de ani de la moartea sa. Cunosc de multa vreme aceasta opera, gratie unei excelente inregistrari EMI, astfel ca aveam emotii in asteptarea spectacolului, gandindu-ma la conditiile cerute de lucrare: o orchestra mult extinsa, un cor masiv si 13 solisti.
Pentru reprezentatia unica din 15 octombrie de la Krannert Center, orchestra Sinfonia da Camera a fost extinsa la maximum. Grupul vocal cameral al Universitatii din Illinois a umplut balconul din spatele orchestrei, lasand un spatiu larg pentru reprezentatie in partea din fata a scenei.
Interpretarea a avut in centru orchestra si pe romanul Stefan Ignat, aflat la debutul sau pe taram american, in rolul lui Oedip. Sub conducerea magistrala a dirijorului Ian Hobson, orchestra a fost consistenta si puternica, interpretand precis si nuantat. Vocea desavarsita, intunecata si grava, de bass-bariton al lui Ignat a fost subtila, dramatica, neobosita, tare ca o stanca…-.