Variety dedică un articol României, în care prezintă oportunitățile pe care le oferă din punctul de vedere al producției cinematografice, publicația americană remarcând faptul că, în ultimii zece ani, țara noastră a înregistrat progrese în ceea ce privește conectarea la showbiz-ul internațional.
România "este pregătită pentru un 'gros-plan' cu o nouă identitate strălucitoare, după secole în care a trimis lumii semnale contradictorii", a scris, sâmbătă, publicația Variety, adăugând că numele țării noastre a fost asociat de-a lungul timpului cu imaginea țiganilor, a lui Vlad Țepeș, Dracula și dictatorului Nicolae Ceaușescu, dar și cu cea a unor compozitori clasici precum George Enescu, cu peisajul montan uimitor, cu gimnaști și jucători de tenis talentați.
"În ultima decadă, țara a făcut un mare efort pentru a se conecta mai bine la lumea showbiz-ului, găzduind realizarea unor producții străine precum 'Cold Mountain', 'Hatfields & McCoys' și cel mai nou film al lui Terry Gilliam 'The Zero Theorem', care urmează să fie lansat", scrie publicația.
Bucureștiul aspiră să fie următoarea Pragă în ceea ce privește atragerea producătorilor de film străini, însă "nu are o politică de top în ceea ce privește producția de filme pe teritoriul său", mai scrie publicația americană.
Variety remarcă faptul că, în timp ce economia se dezvoltă, la fel se întâmplă cu box office-ul românesc, care a crescut cu 28% anul trecut.
În plus, România se poate lăuda cu o serie de cineaști talentați – "noul val românesc" -, care au succes pe scena festivalurilor internaționale.
Publicația prezintă oportunitățile în ceea ce privește logistica, vorbind despre aeroportul Henri Coandă – care are legături cu majoritatea orașelor europene cele mai importante -, peisajele "uimitoare", cu munți și păduri, însă vorbește și de proasta condiție a drumurilor – "jumătate din țară este neasfaltată", de șoselele nemarcate, căruțe cu cai, vaci care traversează drumurile, urși și șoferi agresivi.
În ceea ce privește industria cinematografică, după ce vorbește despre succesele autohtone ale ultimului an – dând ca exemple filmele "Minte-mă frumos", de Iura Luncașu, "Despre oameni și melci", în regia lui Tudor Giurgiu, și "Poziția copilului", de Călin Peter Netzer, primul lungmetraj românesc premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin -, Variety scrie și despre faptul că "cineaștii români au convins recent guvernul să îl înlăture pe actualul șef al Centrului Național al Cinematografiei (Eugen Șerbănescu, n.r.), să regândească strategia în domeniul filmului și să ia în considerare acordarea unei subvenții anuale mai mari producătorilor autohtoni decât cele 10 milioane de lei acordate până în prezent de CNC.
Totodată, industria cinematografică locală încearcă să convingă guvernul să introducă niște reduceri de taxe similare celor din Cehia, unde sunt acoperite costurile de producție în proporție de până la 20%.
Variety mai amintește despre cele două mari studiouri de producție cinematografică – MediaPro și Castel Film – unde se filmează numeroase pelicule străine, menționând câteva dintre atuurile acestora: peisaje frumoase, echipe tehnice bine pregătite, costuri mici.
În același articol, Variety mai scrie despre buna acoperire a internetului, despre scenele "dansului, muzicii și artelor vizuale", care sunt "vibrante", precum și despre industria televiziunii, care este foarte bine reprezentată, atât prin posturi autohtone de succes, cât și prin televiziuni deținute de mari companii de media străine.
Irina Popescu