Home Politic Live Text: Ultima conferință de presă a președintelui Traian Băsescu

Live Text: Ultima conferință de presă a președintelui Traian Băsescu

DISTRIBUIŢI

Presedintele Traian Basescu sustine la Palatul Cotroceni, o conferinta de presa la care sunt invitati sa participe atat jurnalisti din presa centrala, cat si din cea locala. Presedintele Traian Basescu a declarat in luna august ca isi va prezenta bilantul celor doua mandate dupa terminarea celui actual. Basescu este primul presedinte de dupa 1989 care a avut doua mandate succesive.

Traian Basescu isi incheie duminica, 21 decembrie, cel de-al doilea mandat de sef al statului, presedintele ales Klaus Iohannis urmand sa depuna juramantul duminica.

„Vreau sa stabilim de la bun inceput cum se desfasoara conferinta de presa.
Nu e o conferinta de bilant, e o conferinta de final de mandat, ceea ce nu inseamna ca o sa spun am facut 89 de vizite in Europa, am parcurs atatia kilometri.
As vrea ca in cateva zone, romanii sa aiba punctul de vedere al presedintelui care si-a terminat mandatul si poza reala a Romaniei, nu cea deformata de multe ori la tv, propovaduita de oameni care de multe ori nu utilizeaza informatiile reale sau cifrele reale
Mi se pare extrem de important ca o astfel de pozitie a presedintelui care a fost timp de 10 ani sef al statului sa existe, cu recomandarea, ca cei care se afla deja prin studiouri gata sa demoleze orice ca inainte sa treaca la demolare sa citeasca documentele oficiale si pe urma sa se pronunte.
Nu voi prezenta toate realitatile, ma voi fixa pe trei segmente pe care le consider extrem de importante.
Inainte de a incepe, multumesc romanilor pentru onoarea pe care mi-au facut-o de a le fi presedinte timp de zece ani.

E o onoare pe care nu o voi uita pana la sfarsitul vietii, nici eu, nici sotia mea, nici familia mea, o onoare pentru care le voi fi dator sa continui intr-un fel sau altul la atingerea obiectivelor pe care romanii le au.
Temele asupra carora m-as opri si pe care le consider vitale pentru Romania sunt: securitatea Romaniei, Romania si UE si statul de drept.
As incepe facand o precizare: Cand mi-am inceput mandatul in decembrie 2004, principiul pe care am inteles sa functionez a fost: acestea sunt institutiile, acestea sunt legile, sa le facem sa functioneze mai bine.
Nu am plecat de la premisa ca trebuie luate lucruri de la capat, e foarte greu sa faci un asemenea exercitiu si e neproductiv.
Dupa mandatul dl Iliescu, am pus o virgula si am continuat preluand ce era bun si imbunatatind ce am considerat ca trebuie imbunatatit.

Despre securitatea Romaniei

    In ce priveste securitatea nationala, fac afirmatia, cu toata responsabilitatea, ca romanii traiesc intr-un stat sigur, intr-o lume in care atacurile teroriste sunt la ordinea zilei, in care Europa si NATO sunt organizatii formate din state care sunt tinte pentru teroristi, state care sunt tinte pentru atacuri cibernetice, Romania e o tara sigura datorita modului cum institutiile ei functioneaza.
    Daca privim la ce se intampla in jurul nostru, in regiune, la agresivitatea vecinului nostru de la Rasarit, a dl presedinte Putin si a armatei sale, va asgiur ca Romania e un stat sigur.
    Pentru Romania nu exista riscul unei invazii, al unei destabilizari proiectata la Moscova si nu pentru ca neaparat Vladimir Putin nu e interesat de Romania, e interesat, dar Romania e intr-un sistem de aliante solid, are un parteneriat strategic cu SUA care ii da confortul ca nu e singura in fata riscurilor la securitatea nationala, Romania a devenit un furnizor de securitate pentru multe alte state, prin participarile militare in Irak, Afganistan, Africa, ocazie cu care putem spune ca militarii armatei s-au instruit in teatre de operatii.
    Avem o armata care s-a perfectionat in conditii de razboi, avem o armata antrenata.
    Furnizam securitate prin scutul antiracheta de la Deveselu, el nu e destinat doar pentru apararea obiectivelor de pe teritoriul Romaniei, ci sa protejeze si multe alte state ale NATO, inclusiv SUA.
    Priviti la ce se intampla in baza militara de la Kogalniceanu, sute de puscasi mairini sunt dizlocati acolo, gata oricand sa se constitutie intr-o forta de intreventie rapida, priviti la exercitiile navale.
    Era greu sa ne imaginam in 2004 unde se va ajunge si care vor fi evolutiile in ce priveste suportul aliat pentru securitatea Romaniei.
    In momentul de fata sunt luate decizii pentru crearea a doua comandamente NATO pe teritoriul Romaniei si ele trebuie sa fie gata pana in 2016, un comandament de batalion si un comandament NATO de divizie.
    Din punct de vedere al securitatii, Romania e mai sigura ca niciodata.
    Mesajul meu catre romani e ca suntem in siguranta.
    In aceasta arhitectura a securitatii nationale, dincolo de cele ce v-am enumarat, forta vizibila a capacitatii de aparare de care dispune Romania si aliatii sai, trebuie sa o spun, serviciile romanesti de informatii, SIE, SRI, serviciul armatei, sunt totalmente conectate la sistemele de informatii ale aliatilor, in special in ce priveste informatiile de securitate ce vizeaza cooperarea in NATO dar si relatia speciala in interioril parteneriatului cu SUA.
    As face o paratneza, am vazut politicieni care spun ca parteneriatul era din 2003, da, era o scrisoare a doamnei Albright catre ministrul de Externe in care se vorbea de un parteneriat intre SUA si Romania.
   Parteneriatul de care vorbesc eu e cel agreat la nivel de sef de stat intre Obama si mine si care vizeaza nu doar securitatea, ci si cercetarea, economia, schimburi turistice, o paleta extrem de larga care trebuie pusa in practica pana la ultima sa consecinta.
Din punct de vedere al Armatei, care inca mai trebuie dotata consistent, din punct de vedere al structurilor de securitate – intelegand intelligence – putem spune ca Romania e un stat sigur.
Am convingerea ca ultima legislatie care vizeaza punerea la indemana serviciilor de informatii, a accesului la internet si un control al operatorilor pe cartelele pre-pay e o masura care poate preveni atacuri teroriste si atacuri cibernetice.

Trebuie avut insa grija mare, modul cum se face controlul serviciilor, pentru ca niciodata nimanui sa nu ii treaca prin cap sa ajunga la abuzuri, internetul a devenit pentru noi toti un mod de viata si accesul la chestiuni de ordin personal care pot fi utilizate public e un acces catre trebuie controla.
As trage o concluzie, daca la inceputul mandatului, odata cu intrarea efectiva a Romaniei in NATO eram o tara NATO, acum suntem o tara NATO credibila in interiorul Aliantei.
Cele expuse anterior sunt de natura sa convinga si pe pesimisti.
E clar ca Romania trebuie sa investeasca mai mult in modernizarea echipamentelor fortelor armate.
Il informez pe ministrul Dusa ca am vorbit cu Juncker care i-a cerut comisarului Moscovici sa aiba o discutie luni cu ministrul Finantelor din Romania pentru a se putea mari deficitul cu inca 0,3%, dar depinde cum se va sustine aceasta cerere.
Obligatia e sa continuam. Aici nu trebuie pus punct si nimic nu trebuie luat de la capat.
Dupa ce Romania si-a retras cea mai mare parte a trupelor din Afganistan si dupa ce aveam ca angajament pentru 2015 sa mentinem 2015 instructori, in ultimul CSAT am decis sa revenim cu 450 de militari pentru a asigura securitatea aerportului din Kandahar.
Nu e o placere sa trimiti militari in Afganistan, dar cand aliatii iti instaleaza un scut antiracheta pe banii lor, iti asigura antrenament si pregatirea flotei militare in parteneriat cu navelele lor ultramoderne, cand ai 600 de puscasi la Kogalniceanu, e incorect sa nu raspunzi cand ti se cere o misiune in Afganistan.
    Drumul normal al Romaniei e sa se consolideze pozitia de aliat credibil si in mod deosebit in interiorul Aliatei sa consolideze parteneriatul strategic cu SUA.

Despre starea Romaniei

    A doua poza care trebuie facuta si pe care nu o vad din punct de vedere al activitatii presedintelui pusa sub amenintare e legata de prezenta noastra in UE.
    UE este singura optiune viabila pentru ca Romania sa ajunga la prosperitate pentru cetatenii sai candva.
    Ca si in NATO, nu avem alternativa la UE, asa cum pentru securitate nu avel alternativa la NATO, pentru cresterea nivelului de trai nu avem alternativa la UE.
    In Romania au fost doua subiecte reale: intrarea in spatiul Schengen si absorbtia fondurilor.
    Acum, suntem departe ca realitate de imaginea pe care ne-o facem noi singuri.
    E ca si in cazul garantarii securitatii, tot o continuare.
    Eu am primit odata cu schimbarea mandatului dl presedinte Iliescu o Romanie care terminase negocierile de aderare si care avea o lunga lista de problem care conditionau aderarea si care trebuiau rezolvate in intervalul 2004 – 2007.
    A fost marele efort cu steguletele, pe Mediu, Transport, Justitiei, pe toate domeniile aproape.
    Imi aduc aminte cu placere ca am avut onoarea sa semneze la Luxemburg in aprilie 2005 Tratatul de aderare.
    A fost un efort intern facut de guverne, a fost un efort diplomatic, si la 1 ianuarie 2007 cu toate cele 25 de state membre ratificand tratatul de aderare am devenit membri ai UE.
    A fost perioada crizei economice, si trebuie sa va spun ca atunci, in interiorul UE era un curent puternic de separare a zonei euro de zona non-euro.
In afara de lupta noastra, a statelor non-euro, am avut sansa unei Germanii care nu a vrut o Europa cu doua categorii de state si cu sprijinul Germaniei am obtinut dreptul de a fi parteneri in toate masurile care se luau pentru zona euro.
Asa am adoptat ca mod de a ne conduce economia celebrul pachet de sase, Six Pack, si pachetul de doua norme, Two Pack, asa am devenit parteneri in zona euro- plus, tot aceasta dorinta de a nu de decupla de zona euro ne-a facut tot optional sa adoptam tratatul fiscal.
Cel care stabileste ca statele sa-si garanteze dezvoltarea si prosperitatea din resursele pe care le produce, prin obiectivele la care trebuie sa tinda statele semnatare se interzic deficitele si se stabileste ca deficitul structural sa fie  de maxim 1%, limita la care Romania a ajuns, dar trebuie sa trecem si la excedentul generat de economie, cred ca in maxim doi ani Romani nu va mai avea deficite la bugetul general consolidat.
Statele vechi membre au ajuns la grade de indatorare de peste 100%, chiar si 130%, ai o datorie cat PIBul, ceea ce e enorm.

Optiunea de a ratifica Tratatul Fiscal a fost una buna pentru Romania. Respectand Tratatul Fiscal ne garantam o dezvoltare durabila cu resurse credibile si cu indatorari care sa fie destinate investitiilor si nu consumului.
De la intrare in UE si asta e poza de azi Romania a facut progrese formidabile pe care nu le recunoaste, dar ele sunt si sunt consemnate.
Spre exemplu, inflatia e de 1,4%, rata la dobanzi pe termen lung e de 4,8%, cursul de schimb e intr-o marja mai mica de 15%, deficitul e sub 3%, datoria publica e 37,9%.
Astazi, Romania indeplineste criteriile de convergenta, deci ii voi preda dl presedinte Iohannis o tara care indeplineste toate criteriile de convergenta care sa ii permita intrarea in zona euro.

In 2004, inflatia era 9,3%, acum e 1,5% la noiembrie.
PIB-ul, in euro, 61 mld in 2004, 152 mld in 2014, o crestere de 2,5 ori.
Exporturile in 2005 – 11,6 mld, acum vor depasi 50 mld.
Spectaculos in raport cu situatia medie din UE e ponderea industriei: Daca la nivelul UE ponderea industriei e de 17-18%, in Romania ponderea in PIB e de peste 33%.
Ea nu e o realitate a acestui an, am privit evolutia pe ultimii zece ani, prepondrente investitiile straine directe s-au facut in industrie, de aceea avem o structura foarte buna a economiei, e adevarat, intr-o economie inca mica, dar structura e foarte buna, daca privim si la anii de succes pentru agricultura, nu doar datorita voii domnului, dar si subventiilor pompate de la UE, avem o perspectiva economica buna.
Totul e sa reusim sa cheltuim si banii alocati de UE pentru infrastructura de transport, feroviara si rutiera, pentru mediu, pentru cresterea competitivitatii.
Nu as vrea sa vin in zone care sa genereze confuzie si sa arate a populism, dar sunt niste realitati in ce priveste salariile: 2004 – 768 lei; in 2014 salariul mediu brut – 2358 lei. In 2004, pensia era de 250 lei, in 2014 – 847 lei.
Dragii mei, cam asta e poza reala a Romaniei, nu e o poza pe care am construit-o eu cu consilierii, la Palatul Cotroceni, eu doar am vrut o poza mai buna decat cea primita in 2004.
Acest lucru s-a obtinut datorita investitiilor straine, dar si unor reforme structurale extrem de importante in acest interval.
Ma gandesc la liberalizarea pietei fortei de munca din 2010, flexibilizand foarte mult piata si reusind sa creeze conditii de optimizare a costurilor in societati, astfel incat personalul cand nu avea suficienta incarcare sa poata fi disponibilizat sa-si gaseasca loc de munca in alta parte.
Acest pas care ne-a scos din epoca comunista a contractului de munca pe viata, ne-a permis cresterea productivitatii muncii.
Desi multe tari din UE au fost si inca sunt in criza economica, s-a intins criza economica pe 3-5 ani, Romania a avut doar 2 ani din 10 in care nu a avut crestere economica, 2009 si 2010.
Perspectiva Romaniei e de crestere economica, ce poate fi asigurata cu banii europeni, investitii straine directe etc.
Reformele structurale nu s-au oprit doar in zona pietei muncii, ne aducem aminte de reforma educatiei, a sistemului de pensii, care a nemultumit pe multi, dar sistemul a fost asezat functie de contributiile de-a lungul vietii, reforma justitie, o alta reforma extrem de importanta, materializata prin legea micii reforme, cele patru coduri care au schimbat fata justitiei.
Aici lucrurile trebuie sa continue in consolidarea modului in care justitia functioneaza si in cresterea nivelului eficientei.
As trece si la reforma educatiei, ne-a ajutat ca stat membru al UE, a fost o lege buna, nu spun perfecta, au fost cativa pasi facuti inapoi dar esenta legii a ramas si cel mai mare castig e legat de invatamanul universitar si de crearea sistemului dual, care aduce din nou sansa ca la terminarea scolii sa aiba o meserie.
Candva spuneam ca nu avem tinichigii si ospatari si am fost profund criticat de oamenii sensibili din presa ca ce nevoie avem de tinichigii si cum nu imi permit eu sa nu ii vad pe toti doctori. Decat o diploma de universitate fara valoare, mai bine un certificat de calificare sa stii ca iti poti castiga o paine.
Reforma in Sanatate, are o lege pregatita, dar sistmul trebuie reformat, ea se afla si acum pe site-ul presedintiei, stiu ca nu e dorita de sistem, dar ar pune in centrul sistemului oamenii.
La fel cum s-a incercat si prin reforma sistemului de educatie, interesul tanarului, acest proiect, cu care am esuat probabil datorita unei interventii nefericite, dar dezbaterea trebuie reluata si e o prioritate.
Pentru modernizarea clasei politice de la noi avem nevoie de reforma finantarii partidelor, de respectarea referendumlui din 2009 prin care poporul a votat un parlament cu 300 de membri, nu in ultimul rand avem nevoie de introducerea votului prin corespondenta, pentru a ne consolida in interiorul UE, in acest moment e o mare nedumerire cum in Romania a fost posibil ca mii de romani sa fie impiedicati de sistemul de organizare sa voteze.
Va asigur ca e un lucru ce trebuie rezolvat cu prioritate pentru recredibilizarea Romaniei.
Cred ca Romania are nevoie de o reforma a finantelor publice. Nu vorbesc de o reforma a ANAF, ci a sistemului de taxe.
Avem cea mai mare contributie la bugetul de stat din taxa pe forta de munca, din TVA, din bani care se afla sau sunt generati de cei care produc.

Imi permit sa sugerez, e o lunga dezbatere aici, sa se schimbe centrul de greutate de pe intreprindere si cetatean pe proprietar.

Taxele pe proprietate sunt mult prea mici si mult prea mari taxele pe productie, indiferent ca sunt genreate de forta de productie, de TVA,  mult prea mari.
Trebuie sa facem aceasta schimbare pentru a stimula propria noastra dezvoltare.
Cred ca Romania trebuie sa isi asigure independenta energetica.
Cred ca e esential ca in numele democratiei sa se gaseasca solutii fiscale pentru mass-media.
Sistemul fiscal, pe de o parte, dar si realitatile economice fac ca presa sa fie mult prea incoresetata de interesele patronilor de presa.
Un mediu fiscal favorabil presei e o solutie care ar duce la redobandirea independentei presei.
S-ar putea sa imi fac o tema din acest lucru.
Ne-am integrat pe piata fortei de munca, suntem cu criteriile de convergenta indeplinite, probabil asa cum a planificat guvernul probabil vom deveni membri mai devreme de 2019, cred eu, si suntem cu criteriile tehnice sper eu dupa acest raport MCV si cu criteriile de justitie indeplinite.
Intr-o zi trebuie sa ne hotaram, vrem aceasta liberalizare sau nu, e extrem de multa demagogie, ca ne pleaca medicii, ne pleaca specialistii, dar imaginati-va o Romanie cu restrictii pe piata muncii.
Eu nu spun ca e bine sa plece specialistii, dar libertatea de a muncii oriunde e un bun extraordinar al fiecaruia, e optiunea mea daca vreau sa lucrez in Romania sau ma duc in alta tara unde pot primi un salariu mult mai mare pentru ca acea tara isi permite sa plateasca medicii mai bine.
Va asigur ca va veni si vremea refluxului si nu e foarte departe, dar hai sa nu ii invatam pe cei tineri cat de rau e ca e liberalizata piata fortei de munca.
E o realitate pe care am stiut-o si dorit-o, nu avem de ce o respinge acum.
Trebuie sa continuam co toate tipurile de integrare
Eu nu spun sa intram maine in zona euro, oricum nu am putea, avem nevoie de o antecamera de doi ani, dar e bine sa intram imediat ce toate conditiile sunt indeplinite iar acum conditiile tehnice sunt indeplinite.

Despre statul de drept
As trece la ultimul punct, statul de drept.
Pot afirma ca Romania a facut progrese uriase din 2004 si pana acum.
Aici o sa fac o mica paranteza.
Progresele din Justitie nu sunt progrese care s-au datorat neaparat schimbarii legilor, s-au facut pentru ca procurorii si judeacatorii au simtit ca sunt liberi, ca nu mai au presiune pe ei, ca oamenii politici nu mai sunt intangibili, sunt convinsi ca nu li se poate intampla nimic.
Si codul penal vechi pedepsea furtul, traficul de influenta, nu neaparat lipsa de modernizare a codurilor a facut ca acum justitia sa functioneze tot mai bine, ci oamenii, procurorii si judecatorii.
Nu pot sa nu imi amintesc declaratia unui important om politic care spunea nu avem toata puterea pana nu vom controla si justitia.
Sigur ca acel om traia in alte epoci, nu intelegea ca fara justitie libera Romania nu poate fi un stat democratic.
A fost probabil zona de conflict cea mai puternica intre mine si clasa politica.
De aici a plecat si ideea presedintele a conflictual, e imposibil de lucrat cu el, nu are respect pentru institutii, face scandal.
Am fost constient tot timpul ca interventiile frecvente, atacurile la institutii care nu isi faceau treaba, sunt de natura sa imi aduca prejudicii, dar am stiu ca daca o sa tac la Cotroceni si o sa privesc la luipsa de evolutie niciodata romanii nu vor intelege ca aici e cheia evolutiei, justitia, aplicabila tuturor.
A fost nevoie si a fost un efort care de multe ori a avut ca raspuns umilirea mea, de dimineata pana seara, dar m-am dedicat lui mai mutl decato oricarui altui efort dupa siguranta nationala, de a ma bate cu politicul, cu potenti oameni de afaceri detinatori de trusturi de presa.
Nu m-am batut cu ziaristi, dar poate ca rezultatul din 16 noiembrie are si rezultatul ca romanii au intels ce inseamna riscul de a se opri procesele de consolidare a justitiei, poate.
Am o mare satisfactie din acest punct de vedere, nu sunt deloc incrancenta, dar ori de cate ori vorbesc de justitie imi aduc aminte cat am patimit, ca justitia e la comanda mea, ca la Cotroceni se stabileste cine  e condamnat.
Pot afirma azi ca nu a existat niciun dosar care a pornit pentru ca a spus Basescu procurorului sau judecatorului, cum nu a exista niciun dosar care s-a oprit pentru ca m-a rugat cineva.
Singurul dosar pe care l-am urmarit a fost dosarul de terorism al lui Haussam ca si fuga lui din tara.
Nu am spus niciodata unui procuror sau judecator da solutia asta.
Ma bucur, poate asta e satisfactia suprema a mandatului meu, ca incepand cu 17 noiembrie 2014 atat PSD cat si PNL au profund in discurs statul de drept, independenta justitiei.
Le mai trebuie un timp sa internalizeze treaba asta si sa fie convinsi ca fara stat de drept Romania nu e stat democratic.
Faptul ca azi aud liderii acestor partide vorbind de stat de drept, si nu numai liderii, am sa le aduc aminte ca pentru acest discurs m-au suspendat de doua ori, dar e bine, pentru ca atunci candi si vor internaliza acest discurs avem garantaia ca reforma in justitie e ireversibila.
Pana cand cele doua mari partide nu vor fi convinse ca asta e solutia reala, iar acum fiind la putere majoritatea PSD ca asta e sansa Romaniei, pana cand vor internaliza acest lucru si vor fi convinsi ca asta e drumul, inca mai avem riscul pasului inapoi.
Dar eu sunt extrem de incurajat de discurusul lor de dupa 16 noiembrie, liberalii au inceput mai devreme, prin aprilie, dar acum a venit si PSD, iata satisfactia mea dupa 16 ani de mandat, sa auzi presedintii batrani vorbin de stat de drept (razand – n.red), cei care stabileau la sedinta de partid cand ii deschidem dosar lui Basescu.
Cele ce v-am spus, despre UE, NATO, securitate, reforme structurale, au vrut sa fie doar ceea ce mi s-a parut extrem de important.
Despre mandatul meu o sa va stau la dispozitie in tot felul de interviuri, in ce vreti voi, dar mi s-a parut important sa stiti ca romanii traiesc intr-o tara sigura, care e in UE, ca suntem intr-o tara in care justitia lucreaza tot mai bine si s-a diminuat riscul de regres.
Eu cred ca o solutie buna ar fi sa continuam, asa cum eu am pus o virgula dupa mandatele dl Iliescu si Constatinescu, cred ca si dupa mandatele mele trebuie pusa virgula, si nu punct.
Institutiile sunt, am sa va spun un lucru apropos de faptul ca nu e atat de important sa demolezi cand e vorba de institutii, aduceti-va aminte de SRI din vream dl Timofte, Dumnezeu sa-l ierte, Vintu ii punea masina la dispozitie, si azi acest SRI pe care il apreciem toti functioneaza pe exact aceeasi lege pe care a functionat in timpul dl Iliescu, dar avem alt SRI, alt SIE, alt DIA, si au exact aceleasi legi.
Asta demonstreaza ca aprecierea mea a fost corecta, nu schimbam neaparat legile, schimbam obiectivele si oamenii.
Sigur, aici nu o nimeresti cu oamenii intotdeauna cel mai bine, o mai dai in bara.
Dar esenta este ca nu ne apucam de schimbat institutii, ci obiective si oameni.

Sesiunea de intrebari (timp alocat 19:07 – ora 19:45):

1. Va ganditi sa bifati functia de premier?
Traian Basescu: Acum am un singur gand, vreau acasa, azi l-am botezat si pe Raducu, am doi nepotei, mai vine unul in februarie, cu siguranta nu o sa fiu unul care sta in casa.
Lasati-o cu premier, dupa ce ai fost presedinte nu iti mai vine sa fii premier, voi folosi cu siguranta un birou de la PMP, dar nu am inca proiecte politice.
Preponderent o sa ma misc printre amicii pe care ii mai am pe la PMP si familia.

2. Corin Dragotescu, RTV: In doctrina Obama primele randuri se spune ca securitatea unei tari incepe de la bunastare. Dvs ati vorbit de institutii, nu ati spus nimic de popor.
Traian Basescu: Am o rugaminte, ajunge..am inteles intrebarea.
Corina Dragotescu: Aveti regrete?
Traian Basescu: Am inteles intrebarea inteligenta, Romania are o problema, acum 25 de ani am iesit din comunism, unde eram toti egali.
Sigur ca cea mai dezvoltata tara a lumii poate pleca de la aceasta premisa, de la care la un moment dat va trebui sa plece si Romania.
Dar eu am spus ca singura optiune ca Romania sa ajunga la prosperitate e aderarea la UE.

3. B1TV: Cum definiti relatiile cu Rusia? Aveti un mesaj pentru Putin?
Traian Basescu: La final de mandat ce mesaj sa-i mai transmit, am transmis zece ani, ne-am si intalnit.
Mesajele noastre nu merg la Moscova mai alesc cand vine vorba de Moldova.
Obiectivul nstrul pentru Molov,a oricat de mult ar supara Moscova e sa o spriijinm politic si economic sa intre in UE, daca nu vor unirea cu Romania.
Daca o vor sunt bineveniti.

4. Digi24: Ce regrete, nereusite aveti?
Traian Basescu: Nu eu singur am facut stabilizarea Romaniei in NATO, am avut guvern, parlament, institutii, nu sunt un merit al meu, ci al statului.
Nu eu singur am facut ca azi sa indeplinim criteriile de convergenta
Nu imi asum aceste lucruri singur si am plecat cu ele in geanta
Daca vreti sa fiu in partea de esec, desi e mult mai putin importanta, decat cum arata Romania azi, simt o frustrare extraordinara pntru votul uninominal, a fost un esec.
A ajuns la vot uninominal compensat si a dus la acest monstru de parlament, e un esec major pe care l-am sustinut.
Esecuri mai am multe, dar asta a fost zguduitor
Revizuirea Constitutiei, pacat ca nu s-a facut. Dar ar fi un mare risc daca s-ar face de dragul de a se face.

Eu am trimis un proiect care nu schimba fundamentele actualei constitutii, pe care eu o consider buna.
Revizuirea e un alt esec, in 2009 am numit un guvern PDL – PSD, bucurandu-ma ca avem procentul de revizuire, a fost pe urma USL, care a facut cu totul altceva decat trebuia

Digi24: Intra si numirea doamnei Alina Bica?
Traian Basescu: Esecuri cu oameni cred ca pot face o carte, intra la lunga lista de oameni cu care am dat-o in bara, ce sa fac?
In ce priveste numirile de magistrati, in afara de ceni numiti pe functii eu nu cunsocu nici judeactori nici procurori.
E foarte greu sa ai inspiratia sa numesti pe o functie inalta un magistrat.
Va aduc aminte ca la dl Morar mi-am adus aminte ca a vut curajul sa-l aresteze pe senatorul Ciupe, din partid cu mine.
La doamna Kovesi am cerut Parchetului sa-mi spuna cate dosare s-au trimis in instanta si ce procent de succes, Codruta nu avea multe dosare, dar avea 100% rata de succes.
Aveam treaba asta cu femeile sa fie promovate.
Au fost sugestii care s-au dovedit reusite, dar e arhicunoscut ca nu sunt cel mai inspirat om atunci cand fac numiri.

5. Ziarul Financiar: Despre reforma cheltuirii banilor publici, am cheltuit pe autostrazi si sosele 15 mld de euro. Va reprosati ca nu ati facut destula presiune publica pe aceasta tema?
Traian Basescu: Ce ati vrut de la mine in acesti zece ani?
Cand ma bag intr-un sector nu era bine ca ma bagam in toate.
Acum imi cereti sa ma ocup si de chestiunea tranporturilor.
As vrea sa fie fair, sunt de acord ca s-au cheltuit foarte multi bani.
Sunt doi ministri care au introdus standarde de cost, ministrul Dezvoltarii Regionale si cel al Transporturilor.
Au tinut pana au plecat ei din functie.
Nu pot spune ca nu am avut informatie cu privire la nereguli, ca nu am pus mana pe telefon sa spun „alo, vezi ca e in neregula, am informatii”, nu pot spune ca cei care au dat informatia ministrului pana la urma nu au trimis-o si la DNA.
Ce sa fac, o sa imi spuneti de ce nu am fost si ministrl Sanatatii, al Mediului, ca se taie paduri, sunt totusi doar un presedinte.
Dar sunt de acord cu dvs ca s-au rispit bani?

6. Adevarul: Ati fi promulgat legea securitatii cibernetice?
Traian Basescu: Nu stiu ce scrie dar am atentionat in expunere ca totusi trebuei sa existe un control pe accesul structurilor de securitate in bazele de date ale operatorilor.
Trebuie sa existe un control judecatoresc.

7. Dan Tapalaga, HotNews.ro: Acum doua luni ati pus sub semnull intrebarii credibilitatea serviciilor secrete, acuzand implicare in campania electorala. Ati cerut un raport. V-ati lamaurit? S-au implicat? Ele au efectuat filajul sau altcineva?
Traian Basescu: Serviciile de informatii s-au implicat prin dl Melescnau in campania electorala.
Era inca sef si altii strangeau semnaturi.
Am vorbit de Melescanu, dar ma tem ca reprezenta un serviciu, conducerea serviciului.
8. Sabina Iosub Antena 3: Ati inceput mandatul cu familia alaturi. Il incheiati cu fratele in arst la domiciliu, ginerele in urmarire penala, fetele implicate in diverse scandalrui. Cand explicati?
Traian Basescu: Imediati ce ma invitati la emisiune in care nu aruncati toate minciunile si imi dati si mie sansa sa raspund.
Va pot spune, dar nu o sa va placa.

Antena 3: Stiati de mormanul de bani?
Traian Basescu: As vrea sa fim decenti.
Fratele meu nu a luat bani si impreuna dvs Abraham si Bercea ati facut o inscenare.
Era vorba de bani pe care i-a primit si ii dadea familiei Bercea.
Imi permit sa spun acest lucru acum cand mai am cateva ore pana termina mandatul
V-am spus ca voi vorbi cand imi termin mandatul.
Am dat un raspuns de inscenare pe care ati facut-o cu dl Abraham la ordinul sefului dvs.

9 Mircea Marian-Evenimentul zilei: Care a fost cel mai dificil moment prin care a trecut Romania?
Traian Basescu: Indubitabil, cand nu ne mai puteam imprumuta pe piata, in 2010, si cand am fost pusi in fata unei atlernative, ori dam afara intr-o 200.000 de salariati de la stat, ori scadem salariile cu 25%.
Din pacate, explicarea a fost catastrofala, dar asta a fost realitatea, si m-a pus intr-o situatie extrem de dificila.
A mai fost un moment extrem de dificial cand a fost arestat fratele meu, eu stiind insa ca nu am luat bani.

10. Ionut Cristache, Antena 3: Antena 3 e aici?
Traian Basescu: Cine?
Nu inteleg cine sa fie aici, vreti sa repetati?
I. Cristache: Daca puteti sa raspundeti, Antena 3 e aici?
T. Basescu: Aaa, Antena 3, dar ce, e televiziune, stiam ca e numai presa aici, imi pare rau.

11. Cristian Pantazi, HotNews.ro: In martie, aprilie spuneati ca Rusia se uita cu jind la gurile Dunarii. Ce s-a schimbat in abordarea Rusiei?
Traian Basescu: Eu voi continua sa consider ca rusia e un risc pentru securitatea Ucrainei, a Moldovei si al Romaniei.
Riscul nu inseamna ca vreodata Rusia s-ar putea gandi sa invadeze Romania, dar tinteste gurile Dunarii indiscutabil.
Uitati-va in Crimeea, distanta pana in Transnistria si Chilia e de 300 km.

Rusia e un risc pentru securitatea regionala si din acest motiv am enumarat si toate masurie: flote navale in Marea Neagra, scut antiracheta.

C. Pantazi: Deci s-a schimbat dorinta Rusiei?
T. Basescu: Dorinta nu, putinta da, intre timp a ajuns titeiul de la 110 dolari la 60 si 5-0% din resursele financiare ale Rusiei priovind din titei si gaze. Saltul de la 110 la 60 in conditiile in care Rusia a estimat un pret mediu de 95 de dolari pe baril e o gaura uriasa in bugetul Rusiei.
Nu s-a schimbat dorinta, doar putinta.

12. Prima TV: Ce ati pierdut si ce ati castiga ca om in acesti zece ani?
Traian Basescu: Am fost pregatit de la primul mandat castigat sa plec peste zece ani, stiam ca se termina.
Nu plec nici cu parare de rau, am sentimnentul ca atat cat am putut, in mod cert nu am fost un presedinte genial, am facut tot ce am putut pentru a misca lucrurile inainte.
Poate alte tactici decat cofnruntarea ar fi fost mai bune.
Nu plec cu niciun regret, doar cu intrebarea daca putea oare sa fac mai mult.
Se spune presedintele Basescu e de zece ani, asa e, dar sunt putin lucruri pe care le poti face daca nu ai un guvern partener.
Mie mi-a dat Dumnezeu Guvernul Tariceanu patru ani, Guvernul Ponta, si la mijloc Guvernul Boc cand presa acuza asumarile de raspunde.
A fost deliberat facut, stiam ca legea educatiei nu va trece nehacuita, stiam ca daca lasam codurile in Parlament s-ar fi facut harcea parcea, ca daca legea micii reforme e lasata sa treca prin parlament ar fi fost facuta terci.
Deliberat am utilizat acea procedura extrem de severa.

Daca as fi avut mai mult timp un guvern prietenos probabil ca se faceau mai multe.
Ca om am castigat enorm pentru onoare facuta de romani de a le fi presedinte zece ani.
Cati sefi de stat ai Romaniei sunt acum? Patru, si vine al cincilea acum, sa speram ca il prindem toti in viata si pe Iohannis, ca sa fim cinci.

13 RTV: Unde va fi acasa in perioada urmatoare?
Traian Basescu: Nu am primit niciun raspuns legat de locuinta, stiu de la SPP ca cea din Mihaileanu nu poate fi protejata, deocamdata stau la Lac 3.
Acasa ma asteapta sotia, fetele, nepoteii.
RTV: O petrecere.
T. Basescu: Doamna, ce va ganditi ca o sa fac de Craciun?

14. Digi24: In 2009 o majoritate il propunea premier pe Iohanni, nu ati acceptat.
Traian Basescu: Da, si bine am facut ca azi nu mai era presedinte
Digi24: Va mentineti cotra-argumentele de atunci sau va reprosati ca nu ati acceptat sa devina premir?
T. Basescu: Nu imi reprosez deloc, am utilizat constiutia la limita, un guvern cu care sa putem face parte din reformele facute. ASta am vrut si asta am facut
Digi24: Va era teama ca daca se schimba guvernul pierdeati alegerile?
T. Basescu: Spre deosebire de ce a facut Taricenau, a aruncat toate resursele in 2008, spre deosebire de Ponta acum, a aruncat resurse sacrificand resurse, si unul si altul au pierdut.
Va aduceti aminte ca in 2009 s-a taiat la aparatul bugetar 2 zile?
Ca inainte de turul doi s-au taiat alte doua zile?
Cu ce sa castig alegerile, taind zile de salariu?
Am fost un candidat onest fata de tara.

Q15: (…)
Traian Basescu: Eu am ridicat aceasta problema si in actualul consiliu,l cand s-a cerut reluarea proiectului south Stream
M-am opus vehement. South Stream e supra sustinut de OMV pentru ca ar dori sa pompeze gazul prin Sotuh Stream
Asta ar face din Romania o tara dependenta de Gazprom
Romania nu poate accepta si nu isi doreste proiectul south Stream
Pe aceasi problema, dependenta de sursa unica.
Daca s-ar face, guvernul trebuie sa fie extrem de clar, asa cum a  fost si eu, chiar du dl Roiss, care slava domnului va parasi functia, am fost extrem de clar ca niciun metru cub de gaz nu se va exporta decat prin infrastructura romaneasca.
Cu prioritate acoperire integrala nevoi Romania si Moldova. Si restul prin export, dar nu prin Gazprom, care poate cere ce pret de tranzit vrea.

16. Ramona Avramescu, TVR: Ce criterii ati avut in vedere la numirea Alinei Bica?
Traian Basescu: Nu am avut infromatii despre activiatea, nici nu stiam ca in acel consiliu de evaluare erau reprezentanti ai tuturor ministerelor.
Nu am stiut, categoric, am numit-o cu multa increde, recunosc, ea a raspuns in MJ de Codul Penal si de procedura Penala.
Am spus ca e omul potrivit.
Daca va uitati pe actele normative, ele nu erau avizate de dl Predoiu, ci de doamna Bica, un secretar de stat extrem de activ si efcicient
Nici macar nu am stiut ca e in consiliul de adminsitratie
R. Avramescu: Cum va explicati ca nu ati avut informatii?
T. Basescu: Nu avem cate un ofiter SRI in spatele fiecarui roman
Ce va pot spune e ca prima condamnare la ANRP s-a facut de la o informatie a unui politician data mie si eu am transmis mai departe, si un vicepresedinte a fost condamnat
Nu avem cum sa supraveghem fiecare om din toate institutiile, si nici nu e bine.
R. Avramescu: Cine era polticianu?
T. Basescu: Nu va pot spune
R. Avramescu: Era domana Udrea?
T. Basescu: V-am raspuns

17. Dan Petre Popa, freelancer: Cum catalogati atitudinea politica a dl Iohannis?
T. Basescu: Ii tin minte sloganul dl Iohannis, si ii las cateva lucruri bine facute, sa le continue.
D. P. Popa: Daca inceteaza mandatul dl Iohannis, ati participa din nou la alegeri?
T. Basescu: Cum?
Pai nu am dreptul prin Constitutie si oricum imi ajunge.
Sa va lamuresc un lucru, cu atata constitutie cat ma pricep.
Indiferent care va fi decizia curtii in procesul dl Iohannis, mandatul presedintelui nu se poate intrerupe.
Exista in constitutie descrise situatiile in care mandatul se poate intrerupe, dar nu sunt profesor de drept constitutional

Constitutia spune ca presedintele isi pierde fucntia in doua situatii – incalcari grave ale constitutiei, suspendat si destituit prin referendum, si a dua situatie, daca e acuzat de inalta tradare si ICCJ decide ca e vinovat
Numai acestea sunt situatiile din constitutie in care presedintele isi poate pierde mandatul
Nu exista niciun cuvant care sa faca aluzie la pierderea mandatului pe chestiuni de incompatibilitat
Mi-am dat o parare, sa nu fiu considerat atotcunoscator, dar cred ca acel proces cu juramantul odata depus nu mai poate produce efecte asupra mandatului presedintelui

18. RTV: Veti ajunge sa dati explicatii in fata judecatorilor?
Traian Basescu: Va garantez ca sigur voi ajunge si va garantez ca sigur nu am incalcat legea
Daca voi fi chemat sigur ma voi duce, dar nu exista nicio incalcare a legii
Nu vorbesc de contraventii, am mai trecut pe rosu.

19. Kanal D: Care a fost cea mai fericita zi in mandat?
Traian Basescu: Presedinti fericiti sau fericiti nu cred ca o sa gasiti, sau nu sunt eu genul sa ma tangui sau sa sar de pe un picior pe altul. altul
Am avut zile bune si rele, ziua rea a fost cand am lasat delegatia  FMI in salon si am iesit sa anunt masurile.
Ei venisera cu mandatul sa majoreze cota unica.
A fost o zi nefericita, o zi grea
Ca si ziua cealalta, cu fratele meu, dar sper ca justitia va descurca itele cu aceste intamplari televizate.

20. Madalina Mihalache, Adevarul: Ce e mai importanta, dreptul la intimitate sau la siguranta?
Traian Basescu: Nu exista ce putin din abordarea unui sef de stat imperativ mai mare decat securitatea.
Ce va spune oricare sef de stat, da, dar din aceste imperative legate de securitate sa nu se mai faca abuzuri.
In ce ma priveste, sa nu se faca abuzuri, deci controlul judecatorilor, presedintele Obama ar spune sa nu se mai faca abuzuri.

21: Ati spus ca ati putea redeveni comandant de nava. Cum ati fi salvat Titanicul?
Traian Basescu: Iti spun eu cum face orice comandant acum care are sistem de navigatie satelit si superadare.
Iese pe aripa comenzii si vede ca a scazut brusc temperatura, stie ca e langa un ghetar.

22. Care va este pozitia oficiala despre inchisorile CIA?
Traian Basescu: Nu am nimic de comentat pe acest subiect cu atat mai mult cu cat exista o ancheta a Parchetului.

23. Iosif Buble, Antena 3: Cum vedeti in viitor evolutia ANI, DNA?
Traian Basescu: Cred ca se vor consolida si poate la un moment dat trebui – nu vreau sa intelegi ca e o cricitca – trebuie putin mai multa sobrietate, spectacolul judecarii rechizitoriilor, cereri de arestare, la TV nu face bine justitiei.
Trebuie gasite formule, mai multa sobrietate, ma uit la televizor, nu e jurist da isi da cu pararea.
Cred ca trebuie mai multa sobrietate in dezbaterea publica cu privire la dosarele diversilor acuzati.
E o sansa, daca ar fi castigat altcivea alegerile prezidentiale cu certitudine era un risc pentru justitie.
Va doresc la toti sarbatori cu bine, sa aveti numai bucurii acasa.

Dupa ce a vrut sa iasa din incapere, presedintele Traian Basescu a revenit pentru a acorda un autograf si pentru fotografii de grup.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.