Atunci când la începutul anului s-a declanșat scandalul la Opera Națională din București, după ce pe scena grandiosului edificiu cultural a fost filmat videoclipul unei manele, șefii Culturii au ieșit la interval cu declarații sforăitoare, amenințând în stânga și-n dreapta cu sancțiuni. Că s-au dat ori ba, nimeni nu a mai comentat după nefericitul eveniment. Însă acum că la sfârșitul săptămânii trecute o altă clădire protejează un patrimoniu cultural din anul 1888, nimeni nu mai spune nimic. Una peste alta, în instituția cu pricina, adică Ateneul Român, căci despre acesta este vorba, și-au dat întâlnire oameni destoinici din peisajul autohton. Că a fost vorba de nevasta șefului Camerei Deputaților, Cristina Olteanu, care spijinea stâlpii de susținere ai holului ori că era vorba de artiști precum Cristina Deleanu sau "măgărușul" Eugen Cristea, care nu au mai ținut cont de faptul că sunt pe scările unei astfel de instituții și fumau ca pe bulevard, cu mic – cu mare au degustat din produsele puse la dispoziție de cei care se laudă că au adus pe piața din România o bere tare prețuită. Numai că în țara ei de obârșie, berea cu pricina este una dintre cele mai proaste pe o scară a calității.
Probabil că cei care au pus la cale evenimentul au gândit foarte bine strategia de marketing, așa încât au stabilit să țină misterul asupra identității invitatului până în ultima clipă. La finalul concertului, am realizat că motivele au fost întemeiate. Câtă lume a auzit de Wim Mertens, cantautor, pianist, chitarist și muzicolog flamand? Prea puțini. Așa a fost și numărul celor care au ales ca, până la urmă, să asculte oferta cu care s-au prezentat organizatorii evenimentului. Majoritatea celor prezenți în hol ori cei care au ales să rămână până la sfârșitul concertului au avut de comentat asupra asocierii nefericite între Ateneul Român și consumul de bere. Mulți dintre colegii de breaslă au dat bir cu fugiții de la concert, preferând să rămână alături de organizatori, doar pentru prima parte a acțiunii. Concertul de la Ateneu a reunit sub aceeași cupolă oameni precum Cătălin Ștefănescu, Tudor Giurgiu, Irina Margareta Nistor, Ilie Șerbănescu, Aurora Liiceanu, Silvia Ghiață (Ciurescu), Ioan Cărmăzan, Ioana Avădani, Voicu Popescu, Anca Lupeș, Liliana Levintza. Aceștia au preferat să se lase pe rând fotografiați, neștiind mulți dintre ei adevăratul pretext al evenimentului.
Bere cu muzică avangardistă
Dincolo de orice alte comentarii ce se pot face după un astfel de eveniment, oricum nu ni se pare o "asortare" fericită consumul de bere cu o combinație alimentară compusă din parmezan cu mușchi de vită, ori brânză de capră cu praz sau ananas cu mentă și prosciuto cu cașcaval și smochină. Și culmea ironiei, toate acestea sunt "acompaniate" de bere la discreție, exact în sala Ateneului Român.
Cine a fost invitatul?
Nimeni nu a contestat că Wim Mertens este un artist special ce a compus atât muzică de film și teatru, cât și pentru spectacole de modă, reclame. Din acest motiv, publicul a aplaudat intens la finalul fiecărei melodii interpretate de Wim Mertens, alături de ansamblul care îi poartă numele (un cvintet de coarde format din trei viori, violă și violoncel), concertul încheindu-se cu un număr record de bis-uri: opt. Considerat un reprezentant al curentului minimalist în muzica belgiană contemporană, Mertens a devenit ambasadorul cultural al Flandrei, în 1998.