Asociația Română a Iubitorilor Valsului organizează cea de-a XIV-a ediție a Festivalului Internațional ‘Johann Strauss’, festival intrat în tradiția manifestărilor de gen din România.
Muzeul Național Cotroceni este partener tradițional al festivalului. În cadrul Festivalului, marți, 25 august 2015, ora 12,00, la muzeu va avea loc Conferința susținută de dr. Thomas Aigner, directorul Colecției de Muzică a Bibliotecii din Primăria Vienei. Conferința este tradusă în limba română, și poartă titlul:
‘PLIMBARE MUSICALĂ ÎN VIENA PE RINGSTRAßE,
Cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la inaugurarea elegantului bulevard vienez’
Pe locul fostului zid al orașului Viena, deși majoritatea clădirilor nu erau încă terminate, la 1 mai 1865 Împăratul Franz Iosef inaugura Ringstraße. Monarhul nu a mai apucat să vadă încheierea lucrărilor de construcții, dacă s-ar putea vorbi de așa ceva. Transformarea acestei zone prin proiectul unic de construcții a durat peste o jumătate de secol. Clădirile reprezentative, ridicate una după alta, precum și întregul bulevard au inspirat numeroși compozitori. Nu este deloc surprinzător că printre ei s-a numărat și familia Strauss cu valsuri, polci, cadriluri și marșuri, compuse întotdeauna la anumite evenimente. Aceasta se vede în titlurile lucrărilor, ca de pildă în partitura de valsuri Rathhaus-Ball-Tänze și Neu-Wien de Johann Strauss, sau Schwarzenberg-Monument-Marsch al fratelui său Josef. Pentru a promova vânzarea, edițiile pentru pian aveau coperți frumos ilustrate. Un exemplu edificator îl reprezintă Demolirer-Polka de Johann Strauss, a cărui muzică ilustrează dărâmarea zidului orașului.
Alături de familia Strauss numeroși alți compozitori au marcat evenimentul: Carl Michael Ziehrer (valsul Wiener Bürger), Josef Kaulich (Hochquellen) la inaugurarea fântânii din Schwarzenbergplatz.
Dintre compozitorii de operetă, Carl Millocker a fost cel care s-a lăsat inspirat de Ringstraße. Bulevardul îl interesa ca un simbol al vieții mondene, al unui nou stil de viață față de generația care îmbătrânea. Alte cuplete, de pildă despre parcul orașului sau primărie, sunt opera unor binecunoscuți compozitori vienezi precum Carl Lorens, Johann Sioly și alții.
Refacerea imaginii orașului a fost și pe placul unor admiratori ai compozitorilor, care nu își câștigau existența prin muzică. Astfel Ernst Lotz, provenind din cunoscuta dinastie Lötz a fabricanților de produse din sticlă din sudul Boemiei, a condus partitura de vals Wiener Stadtpark. Dar, din punct de vedere artistic, mult mai interesantă este compoziția lui Aron Isak Elias, Stadterweiterung-Quadrille, de o calitate muzicală semnificativă. Mai multe despre acest capitol fascinant din istoria culturală a Vienei în cadrul conferinței ținută de domnul Thomas Aigner la Palatul Cotroceni la 25 august orele 12,00.