Pe lângă adolescenții căzuți la Balalaureat în acestă vară, iată că școala românescă formează și elevi de elită. Astfel, un tânăr a primit, ieri, marele premiu pentru o invenție la care a muncit foarte mult. Ionuț Alexandru Budișteanu, de la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“ din Vâlcea, a câștigat marele premiu la INVENTIKa 2011, dar și premiul I la categoria studii liceale, pentru invențiile Brain Computer Interface și BrainPort -human computer interface, au povestit, ieri, organizatorii, într-un comunicat de presă. Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, Cercetării, Dezvoltării și Inovării a acordat vineri cele nouă premii și mențiuni tinerilor inventatori de la cea de-a doua ediție a INVENTIKa pentru Tineri 2011.
Din cei 40 de tineri inventatori care au participat la această ediție, marele premiu a fost câștigat de Ionuț Alexandru Budișteanu, pentru invenția Brain Computer Interface.
La categoria studii liceale, premiul I i-a fost acordat tot lui Ionuț Alexandru Budișteanu, pentru invenția BrainPort – human computer interface, premiul II a fost câștigat de Adrian Mateoaea, Vlad Pavel și Tudor Pătuleanu, de la Colegiul Național „Petru Rareș“ din Suceava, pentru invenția Android Remote Controler (AndroMote), iar premiul III le-a revenit lui Adrian-Cosmin Florescu și Anei Simona Borș, de la Colegiul Național „Al. I. Cuza“ din Galați, pentru ROBOGET. La categoria studii universitare, premiul I a fost acordat pentru Sistemul de comandă și control al unei aeronave fără pilot, inventat de opt studenți de la Universitatea Politehnica din București, Facultatea de inginerie aerospațială, premiul II a fost câștigat de Carmen Steluța Ciobanu și Simona Liliana Iconaru, de la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru „Hidroxiapatită dopată cu argint pentru aplicații biomedicale“, iar premiul III a fost acordat pentru „Procedeu de epurare mecano-biologică a apei uzate, o piesă de fixare al biofilmului și o instalație de epurare monobloc mobilă“, dezvoltat de Mandiș Ioana Corina, de la Universitatea Politehnica din București.
La salonul de inventică din acest an au mai fost acordate trei mențiuni, pentru „Harpa Invizibilă“, „IQube: a cube for learning“ și „Gis1 – sistem unicameral de simulare in vitro a tractului gastrointestinal uman“, precum și premiul publicului, care a revenit elevilor Cornel Amariei, Liviu Felix, Răzvan Soare și Mircea Zamfira, de la Liceul Internațional de Informatică București, pentru „Magnetron“.
Copiii au talent!
Are 16 ani și este pasionat de universul informaticii. Specializat în software și altgoritmi, de la 11 ani, Ionuț nu ratează nici o competiție în domeniul IT-ului, fie ea națională sau internațională, olimpiadă sau concurs. Ionuț Alexandru Budișteanu este din Râmnicu Vâlcea și urmează cursurile la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân“, unde se pregătește sub îndrumarea doamnei prof. Mirela Mlisan. Nu este concurs la Ionuț să nu participe și să nu impresioneze prin cunoștințele, talentul și imaginația de care dă, de fiecare dată, dovadă. A participat la peste 40 de competiții și a obținut un lung șir de premii. Descoperirea inteligenței artificiale, atât pe partea de algoritmi, cât și de software, l-a a tras încă de la început ca un magnet pe adolescent. Iar atunci când este întrebat despre realizările cu care se poate mândri, Ionuț amintește, cu modestie: schema complexă de anti-piratare a unui software, implementată în proiectul YahooPass sau virușii și caii troieni realizați de el pentru baza de date americană MegaSecurity. Cele 25 de distincții, premii I și ll, ar putea fi, pentru alții semne ale reușitei. Pentru el sunt doar etape în formarea sa ca un mare informatician. Lucrează în limbaje de programare avansate precum Delphi, Pascal și C, iar cu ajutorul acestora a creat numeroase softuri utilitare sau educaționale. Programele au fost concepute pentru a veni în sprijinul elevilor, atunci când trebuie să învețe noțiuni abstracte precum rețelele neuronale sau algoritmii informatici. La doar 16 ani, tânărul a creat programe care pot fi folosite pentru accesul la distanță al unui calculator, util în supravegherea unui copil, sau care au capacitatea de a recunoaște scrisul de mână, chipurile sau vocile. Un alt proiect la care a lucrat este cel folosit pentru localizarea calculatoare furate. „Control Education“ este un alt soft care permite E-LEARNING la distanță.
Teodora Kim